Tävlingsmetare VS Specimenmetare

Då har jag varit ute med en bra kompis tillika specimen metare.
Platsen blev som vanligt hittils i år Kårtylla, platsen valdes tack vare att vi vet att det finns stor sarv och Per-Arne som min moståndare heter ville prova efter dessa.

Väl på platsen så kunde vi konstare att mängden prylar som vi släpar med oss var nästan lika mängd, stora skillnade var att  jag hade min metestation och han en stol, sen tog det längre tid för mig att få ordning på grejerna innan fisket.

Tanken var att P skulle feederfiska ca 35m ut mot ett vassbälte som såg giftigt ut, och jag match/waggler fiska ca 25 m ca 20 meter till vänster om vassen, på mera öppet vatten.
P valde att använda sig av en stor krok med 2-4majskorn, för att slippa småfisken,
Jag använde mig av mask och maggot, för att försöka locka till mig braxen.

Vad P använde sig av för mäsk vet jag inte, det var redan färdigt när vi kom till platsen, hade förmodligen smygblandat det hemma för att inte avslöja vad det fanns i baljan ;-) men gott luktade det iaf,
medans jag valde att blanda mitt på plats, mitt mäsk var enkelt för dagen, 3kg av constellations braxblandning och ca 1dl flytande spekulatis, spekulatistillsatsen fick mäsket att bli en aning mörkare,inte mycket men lite för mycket tänkte jag, ville köra ljust mäsk för braxens skull, och dels för att testa ljust mäsk på denna plats, nu blev ju mäsket inte så mycket mörkare, utan det var ju fortfarande ljust, men jaja ni fattar väl hoppas jag :-)

sköt ut ca 15 småbollar, lika stora som när man underhållsmäskar, placeringen på dessa blev rätt så bra faktiskt om jag får säga det själv, från 1 meter till vänster om flötet och 1 meter till höger, blev bollarna att hamna, förutom  en boll som valde att fly från de andra :-P den hamnade nästan 10 meter innanför, anledningen till det var att jag tappade taget om bellan.

Fisket då?
Jag började med massor med napp, men ingen fisk på!!
Bytte till mindre bete, fick då mört, lika stora som lillfingret???
körde iaf på så ett tag för at sedan skjuta ut 3 bollar till för at ev få dit lite brax, P hade undertiden haft några napp men ännu inte fått upp något, men satt lika lugnt för det, han nämde att småmörtarna fick jag ha alldeles för mig själv.
Mäskningen gav resultat för stunden iaf, fick en lite skimmer som var gränsfall för att håva, men håven blöttes ner iaf, tänkte att det kanske skärrar P till flera misstag, är ju lite prestige mellan oss :-)
P fick då en liten mört, hur denna firre kunde få i sig 3 majskorn vet jag inte men käklåset lär väl ha hoppat ur led på den stackaren.

Fick ytterligare 2 braxar efter någon timme + några mörtar.
P hade smyg mäskat upp en plats till medans jag höll på med min mäskning i början.
Han plockade snabbt fram att flötspö för att testa, vi hade sett stor fisk på den platsen, men P var den enda som visste att det var mäskat där, men som tur var så fick han inget där, men han tappade en större fisk, vet inte vad det var för något, men sarv låter inte helt fel som gissning.

Jag vann alltså våran drabbning :-)
skulle nog alldeles säkert varit mycket jämnare om P hade testat mindre beten, men som specimenfiskare så ville han inte ha varken småbrax eller mört, då var han hellre utan sa han.

Fisket var inte det allra bästa, kanske är så att stället inte håller mycket brax så här sent, utan mera på våren.
ska testa den teorin längre fram om det inte vuxit igen helt och hållet.


be safe grow old








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0