Regnit & blött

Då har man varit å firrat igen då, Tunaån blev platsen även denna gång, mycket roligt ställe.
Fick även denna gång ett gäng braxar, tippar på ca 7-9st, men medelvikten var högre än förra vändan, sen tror jag att braxen gick på anabola, de var starka som tusan, första jag fick trodden jag var en gädda aller stor Id, den drog så pass att jag fick lov att sätta ihop delarna igen så tafsen inte skulle ryka, var väl lite orolig för spöt med måste jag väl säga, elasticen blev ordentligt utsträckt kan jag säga :-), men f*n va roligt det var.
tog inga kort på fångsten denna gång då regnet tilltog senare under kvällen och jag hade bara lust att åka hem och torka, både mig själv och grejerna.
Även om man har parasoll så blir man blöt, inte minst grejerna.

men hann med att knäppa ett kort iaf, ser ut som ett reklamfoto för Colmic :-)

även en reklamfilm blev det ;-)

ska väl ut igen snart, men när det blir vet jag inte, men snart iaf.

härligt & fränt

Vet inte varför jag sålde min jänkare förut, men varje gång jag ser nåt sånt här blir man så jäkla sugen att köpa en ny, bara för skojs skull, en babemagnet kan va bra ibland ;-)

Kan säga att det dreglades en del, ungefär som Homer.

Träning med nya T-P

Nu har jag fiskat med mitt nya T-P :-)
Funkade väldigt bra, fin finish, gick bra att skeppa det ut och in  fast man var lite kladdig om händerna.
spöt var styvt och lätt, fins inte så mycket annat man kan önska sig av ett sådant spö.
Spöt är klassat som match/carpa, och enligt Italienarna så kan man med gott samvete använda spöt till både kanalfiske efter trög liten fisk som till Karpfiske, kan bara instämma med det.

Spöt kom med 3st X-tra top 5 och en karptop 4 plus kuppingkit, parasoll V-roller keepnetväska och en vintermössa?? vad man ska med vintermössan till just nu vet jag inte :-)
men väldigt mycket grejer följde med spöet iaf, väldigt prisvärt mycket spö för pengarna.
Om ni undrar vad det är för spö så köpte jag ett Colmic 710, en serie som är ny för i år.

fisket var lite trögt fanns det fanns fisk på platsen, sent på kvällen verkade det som om fisket kom igång lite bättre, men då var det dags att plocka ihop.

Var inte ensam på plats denna dång, utan det satt en familj på bryggan när jag kom ner, så jag fick sätta mig lite på sidan av, blev lite trångt bakåt för spöt men det ordnade sig.
var även tjej på cykel där med en kärra bakpå, kärran hade punktering, hon undrade var det fanns reparationssats att köpa för punkteringen, borde finnas på någon mack sa jag, hennes kille hade innan jag kom på plats redan cyklat iväg för att kolla upp saken.
Jag frågade om de var på cykelsemester och de var de, frågade då varifrån de kom ifrån, trodde väl vid det laget att de var långväga gäster, men fick då höra att de cyklat från Gylle, och punkteringen hade hon fått vid rätt pris!!!
för er som inte vet var Gylle och rätt pris ligger så kan jag meddela att det är längre till Tunaån från rätt pris än vad det är tillbaka till Gylle, ligger nästan bredvid varandra.
började då fundera på om hon hade mera än alkohol innanför skinnet.

Men tebaks till fisket, började med några mörtar som fick friheten åter innan jag fick första braxen,
då åkte nätet i. fick ett gäng tll efter det,.
men det var inte bara att lägga ut så drog man, utan det tog lite tid mellan dem, men som jag skrev så blev det lite bättre senare.

Ronny T kom ner med sin son och testade ut lite flöten, och feederfiskade lite samtidigt, de lyckades få några braxar, men det var lite trögare för dem tror jag. fel mäsk antar jag :-)

Ronny och mina grejer som vanligt utspritt

min fångst

Besviken

Jaha, då var första deltävlingen avklarad och lagtävlingen klar.
En STOR besvikelse blev det, hela helgen åt fanders.

Den individuella tävlingen så fiskade jag så dåligt att jag inte ens borde nämna nåt om den.
men iaf, har försökt att inom min skallbasförmåga analysera vad som gick fel, en sak vet jag med säkerhet.
Jag borde ha varit mer flexibel i mitt fiske, som te x ha fiskat mer långspö kanske för att få några mörtar, eller ändrat nåt i rullspöfisket, som att testa fiska längre ut, men gjorde jag nåt av detta, nej ingenting blev det, att jag inte gjorde det beror nog på rent slarv. Sånt måste jag bli bättre på, förmodligen hade det inte gjort någon skillnad, men jag borde ha testat det iaf för att absolut kunna avgöra om det var fel eller inte.

Lagtävlingen då, jo på kvällen innan så bestämde vi oss för att sitta på samma sektioner som på individuella, för det kändes bäst så eftersom vi visste hur vi skulle attackera fisket.
Fisket gick betydligt bättre, men efter ca 2-2,5 tim så var jag säker på att jag skulle vinna sektionen, då jag endast sett de andra håva någon enstaka brax, och jag hade iaf flytet ett tag med dem,skrapade ihop 12,7 kg, mestadels på feeder, tappade massor med brax, de nappade lite konstigt och jag kunde känna dcem precis vid krokningen, men sen ingenting.
slutade iaf på en 4:de plats. åt skogen alltså.
kanske var det så att eftersom jag var övertygad om att jag skulle ta hem sktionen så fiskade jag annorlunda, och inte lika som när det flöt på bra, kände under tävlingen att det inte gjorde nåt, för jag lede ju överlägset trodde jag.
MEn nu var det inte så efter 2 timmar så började alla andra få fisk, det såg inte jag, utan fortsatte i mitt slentriana fiske, åååå mitt dumhuvud, enda trösten var att de andra i laget också plumpade rejält. så att man inte blev den enda som slutade på en dålig placering.

Så nu återstår det 2 st deltävlingar kvar, och ska jag ta med till sm nästa år vill det till att fiska riktigt bra, får ju räkna bort det sämsata resultatet, men inte roligt att behöva räkna bort första tävlingen och inte ha någon slags marginal, för det är ju inga duvungar som man tävlar mot precis.
Dessa 2 återstående blir av i Bysjön, och där kan allt hända, inen vet riktigt hur fisket kommer att bli där, så man måste ha lite tur blandat med skicklighet för att komma på en bra plats.
vi får se vad som händer.

men nu ska jag göra iordning mitt nya T-P, sätta i lite elastic och greja litegrann, sen hade jag tänkt mig en provvända under morgondagen till nåt fint ställe för att testa spöt och dess förmåga :-)

Snart DM

Jaha, då ska man göra i ordning alla grejer till Vårat DM i Internationellt mete, första deltävlingen individueltt och lagtävlingen kommer att gå i Hormund, roligt ställe, med rätt förutsättningar kan det bli bra fiske.
kommer förhoppningsvis lite rapport efter med lite bilder om hur det var.

Stay tuned

Träning i Bysjön + lite Dalecarlia

Patrick liss och jag bestämde oss för ett lättare träningspass i Bysjön,
Då kunde vi kolla igenom och göra i ordning olika spön som ska användas till DM i Hormund till helgen.

Vi beslutade oss för att köra olika mäskblandningar för ett litet test även där,
Patrick körde med Geer´s "lyckost" och jag fick köra med Top Mix,
Min blandning bestod av carp VIP och pörkölt "roasted" 50/50, exakt vad P körde med vet jag inte riktigt ;-)

Började med en lite löja, som följdes åt av en liten mört, P hade ännu inte fått något, men sedan fick han en liten löja följt av en mört han med.
Fisket var lite segt i solskenet, men det blåste rätt kraftigt mot oss och det brukar vara bra.
Till slut fick jag en brax iaf på feeder, kanske ska ta doktorsexamen jag med :-)

men det tog inte lång stund förräns P drog en han med, några fina mörtar fick också syna nätet.
vi fick varsin brax till efter ca 4 timmars fiske, inte allför allvarligt koncentrerade var vi eftersom vi samtidigt också höll på med andra spön och rullar.

actionshot :-)vad är detta

både jag och Patrick ville stanna kvar för att vi tyckte att det var nu som fisket var på väg igång kändefs det som, men båda hade annat att göra så vi bestämde oss för att packa ihop.
men det verkar vara på uppgång med fisket i bysjön.

Efter fisket så skulle det tas lite kort på Systersonen när han gick med Dalecarliatåget, fick ta en ammsa omvägar för att komma till någon plats för att få en chans att se honom.
men tydligen så gick Brages juniorer före alla andra, det visste naturligtvis inte jag :-P
men fick några kort på andra lag.
många olika nationaliteter var med, fotade några stycken bara, vissa fick åka väldigt ståndaktigt i fina bilar.

Nu ska jag till tandläkaren på akutbesök, för jag bet nämligen av en tand igår kväll på underkäken längst in, en av tuggtänderna, har sparat biten, inte för tandféns skull utan utifall de skulle sätta fast den igen, men det behövde de inte.
nu blir det ett gäng värktabletter och tycka synd om sig själv ett tag. tror jag ska ta en skuvmejsel och en hammare för att göra slut på lidandet för tanden.

Rudafiske i Ursjön

Då har man varit på ett väldigt spännande fiske då, Ursjön i Västmanland, nära Surahammar.

För er som inte vet så är Ruda en karpfisk och således väldigt svårfiskad, iaf när de blir i stööre storlek, går inte att jä,föra med de små dammar som kan vara fulle med smårudor, som i princip hugger på allt.
Utan dessa är samma art men större, för att en ruda ska bli stor så krävs det att det finns rovfisk i sjön, då växer de sig stora och får höga ryggar ungefär som braxen.

Jobbade fredag förmiddag mellan 7-14 sedan hem och packa grejer för att åka till Per-Arne och samfärd till Ursjön med hans bil.

Vi anlände ca 18,00 och började våran vandring genom skogen för att komma till själva sjön, inte så långt att gå, men har man grejer så man måste gå 2 gånger så känns det på, första svängen så tar man så mycket man kan så det känns som man måste svälja ner hjärtat ett par gånger innan man kommer fram.
Att man jämt måste ha med sig så förbaskat med grejer.
Ronny T var redan ppå plats sedan kl 10,00. han hade tappat en på morgonen.

Nåväl, allt framburet och fiskeplatsen lodad och klar.
Två mäskplatser hade jag planerat, en som endast skulle mäskas med Leem och frysta mygglarver
och en med Rudakung, som P-A hade med sig, verkar som om allt har med kungar att göra när mäsket kommer från Uppsala :-) det mäsket var grovt som tusan, såg ut som det fanns både pellets och fibercornflakes i den.
Men jag hade Top Mix Carp VIP och roasted med mig i nödfall om det inte skulle fungera.

men nu fungerade den platsen bra, drog in bra med Ruda både till mig och P-A, bubblade på bra mycket,
platsen med enbart leem och mygglarver var mycket sämre, vilket jag tyckte var lite underligt.

Fick några abborrar till att börja med,
skulle hämta lite dricka så jag var tvungen att lämna platsen en liten kort stund, så jag sa åt P-A att kolla mitt flöte.
kom tillbaka efter ca 1min, och så att flötet var borta och det började smårycka lite i toppen, sedan när jag fick tag i spöt stod det som en båge, fisken hade krokat sig själv, och resultatet blev en ruda :-)
 1600gr
hade bommat några napp innan så det kändes bra att få upp denna.

sedan följdes det hela med någon timmes lugn, mycket fisk på mäsket, men ingen som ville nappa, kan vara väldigt frustrerande, men samtidigt roligt att se att det finns fisk som äter på platsen, sen är det upp till fiskaren att försöka få dem att nappa på betet.
hade skalat ner på allt vad gäller tackel, för finvädrets skull, och för att kolla om de kanske var skygga under de ljusa timmarna, nu vet jag inte om det var därför jag fick fisken, men jag inbillar mig det, för P-a och Ronny hade inte fått nåt.
Tafsen var 0,16 med 12:ans krok och 0,75gr flöte, betet var två maggots.

Fick sedan två st fina sutare som vägde uppskattningsvis ca 2,5kg st.
knäppte kort på den ena firren.

en liten filmsnutt om hur det såg ut i sjön från min plats, som ni ser så fanns det mycket gräs framför mig som gjorde det hela väldigt svårt att se flötet, eftersom man inte fiska mer än 0,5 - 2 meter ut, fisken går väldigt nära land.
P-A satt platsen bredvid

Det var allt för denna gång, kanske kommer ut en sväng idag för lite feeder och wagglerfiske.

några rader bara

Håller på att som bäst göra iordning grejerna till helgen, fredag efterm till lördag efterm blir det Rudafiske för hela slanten.
Det bär av till Ursjön i närheten av Surahammar.
Kommer bilder och en rapport om hur fisket gått under helgen, kanske lite film med, om rudan är på hugget :-)

stay tuned.

Mondial VS Geer´s

Då har man varit iväg för en lektion i braxfiske med feeder.

Peter E " Dr Feeder" :-) frågade om jag var sugen att testa ett ställe där han var säker på att få brax.
Klart man hängde på, brax var det längesen jag fick på feeder, så nu skulle det baggas var det tänkt. stället är så hemligt att jag tänker inte yppa det här.

Jag valde att ta med min metestation och ett spöfodral som jag inte plockat ur, vilket jag borde ha gjort, visade sig att Peter visste vad som väntade och hade med sig sin lilla box att sitta på, samt ett midre spöfodral som rymdce 2 spön tyckte jag det såg ut som. vandringen var inte lång men kuperad nog för att min spänstiga kropp skulle bli att se ut som en enda stor bultande ådra, måste ta tag i det där med konditionen :-P

Valde att komponera ett säkert kort, med Mondials Biomix och Nullens Bream ca 50/50, det blev en ljus blandning och doftade gott och sött. hade i ca 1dl döda maggots,som lite extra mat till de hungrande braxarna.

Peter ursäkta Dr feeder körde en Geer´s blandning som jag inte kommer att nämna här, utan det är för er att testa er fram till :-) mäsket var även det ljust och mycket väldoftande.

Hur gick det då!!
Dr feeder´s keepnet var svårt att få upp medans mitt var sorgligt nog VÄLDIGT mycket enklare att dra upp.
Min Fångst

Peter´s kasse

Vilken skillnad!!

Det otroliga var att vi satt mycket nära varandra och fiskade kanske 5-10meter från varandra.
Jag började med att dra en brax efter en liten stund, Peter svarade direkt med en han också, sedan fick han några till och jag lyckades även ta en till jag också innan det var dags för Peter att bagga på allvar.

Testade med röd maggot på kroken eftersom P hade det, om det skulle göra nån skillnad, men inte då.
Efter ett tag så testade jag hans plats med klump och blev resultatlös även där?????

Började tvivla rejält på min egen förmåga och även om min kropp börjat utsödra någon slags odör som braxen inte tyckte om.
Fick sedan testa platsen med lite av hans mäsk, och då tog det inte lång tid innan nappet var ett faktum.
för att testa om det verkligen var mäsket som gjorde sådan skillnad så fick jag lite av hans mäsk att testa på min plats, och efter några utlägg så började det faktiskt att nappa även för mig, men då var skadan redan gjord och det började bli sent, skulle ju upp och jobba dagen efter.
men det var rejält roligt att få testa nåt nytt ställe, och veta redan från början att det fanns fisk att få, även om nu inte jag fick så mycket så var det ett roligt ställe dit jag tänker åka fler gånger.

Var ner till ett annat ställe innan hemfärd för att kolla hur det såg ut, det såg mycket bra ut. borde finnas fisk där med. ännu ett ställe värt att blöta kroken i.

Peter visar upp potensialen på stället, och braxen var liten den här gången tydligen, normalt sett så brukar den vara mycket större.
 mellan 20-30kg uppskattade vi vikten till.

Bra fiskat Peter

I´m back i form

Då var man tillbaks på banan igen då :-)
Efter några fruktlösa försök att få brax så släppte det litegranna nu.
hade ju som sagt varit ner till ån i Torsdags för att göra ett försök, men som ni ser på ett tidigare inlägg så gick det inte så bra.

Men nu testade jag andradagseffekten, och nu gick det bättre.
Gjorde några tavlor med mina beten, hade lämnat dem kvar i bilen för jag orkade inte eller rättare sagt jag blev för slö för att ta ur dem.
så när jag plockade fram en liten Drennanburk som jag hade masken i insåg jag att blundern var ett faktum, masken var inte vid sitt rätta jag, men jag letade igenom burken och hittade några som fortfarande var tåliga nog för att träs på kroken.

Mäsket idag bestod av Mondial´s Biomix och Top Mix Xtasy VIP 50/50, doftade förföriskt gott faktiskt, kanske lite för ljus blandning nu när fisken är lite slö av värmen, men va tusan nåt måste de väl äta och varför inte det jag bjuder dem på.
Cralusso tacklet hade jag redan lodat och klart sen dagen före, men denna gång plockade jag fram en topp till med ett 2grams bullflötesom jag gjorde iordning på plats, med lite tunnare linor på och mindre krok, utifall de skulle var lite kinkiga, huvudlina 0,12 och tafsen 0,09, och 16 krok.

Startade fisket med en normal grundning med ca 10 apelsinstora mäskbollar med majs i, på 11,5m.
Första ilägget resulterade i en liten id på ca 1,5-2hg, roliga fiskar det där, bra fart i dem.
Sedan blev det några mörtar och någon enstaka Id.
detta fick jag på 4-5 maggot på kroken, ville inte slösa på masken eftersom jag hade så några kvar,
men testade mask efter ett tag och fick genast en brax/skimmer, sen fick jag några mörtar till och gick ut igen med mask, mera skimmer´s.
Efter ca 3,5 timmar så dog det plötsigt av, så då fick jag chansen att testa den andra toppen med lite tunnare grejer på, några mörta och någon enstaka tappad skimmer blev det, plockade ihop för dagen men var ändå nöjd med resultatet.
Tippar på att jag fick ihop ca 10kg med största fisk på ca kilot, possitivt var att det fanns även grov mört, största vägde nog ca 4-5hg.

fisket! vad händer?

Har vart en sväng till Tunaån för att få lite bättre självkänsla nu när fisket för min del inte gått så bra.
Tänkte dra lite brax med T-P, Men vad händer, lika surt fiske här som i Bysjön.

Nja Kanske inte riktigt lika surt, för här såg jag lite liv i vattnet iaf,
fick ihop detta under 4 timmars fiske + faktiskt en liten skimmer också efter att jag plockat ihop allt och burit upp det mesta till bilen.

Skimmern hamnade inte på bild, men den kom till slut iaf :-)
tänkte först bära ner allt igen och fortsätta mitt fiske, men myggen talade om att ujag inte var välkommen nå mer för tillfället, ska nog ner idag igen tror jag och se vad andradagseffekten kan tillföra.
utrustningen var 11,5m T-P elasticen var Blue Hydro ett 3 grams Cralusso bubble som ibland var för tungt,
vattnet ändrade sig ibland och då var det perfekt, kanske skulle ha satt upp en till topp med vanligt bullflöte för de gånger som vattnet stod still, ska nog göra det idag om jag ska dit, ska testa lite olika idag.
Mäsket bestod av lite grövre sort eftersom jag trodde på mer fisk,
det blev iaf Geer´s 1996 och Bream extra 50/50.

Vi får se om jag får mer om det blir så att jag åker ner igen,
Har lite annat som måste göras idag innan det bär av, Ska ju ner till Synsam och få mina glasögon om det är klara och justera linserna som jag fick för 2 veckor sedan.
Nu blir det väl att nappa mer om jag ser bättre :-P