Karpfiske med mersmak

Var ute med Per-Arne i söndags 26/6, igår då alltså.

Vi bestämde oss för att testa karpfisket efter efter det att jag var hem till honom för en kopp kaffe efter mitt metepass vid tunaån. vi åkte dit på lördag kväll bara för att titta, och det såg fint ut, och så fick det bli.

vi bestämde oss för att ta varsin bil då det är trökigt att packa om från en bil till en annan för en såpass kort biltur, kom till P-A vid tio-tiden på förmiddagen för att knyta upp några tafsar med hairrig.

Väl framma vid Tjärnasjön och platsen som var en brygga "kunde inte bli bättre" P-A hade med sig sin stol, men den behövde han inte använda eftersom han hade en bänk vid sin plats, jag som även var på den bryggan hade krånglat med mig min Colmicbox och tänkte att här akulle det fiskas ordentligt.
Inga problem att få fisk här tänkte vi nog båda två när vi såg hur mycket fisk det var vid mäskplatserna,
många karpar simmade med ryggen uppe vid ytan.

min plats :-) superenkelt trodde jag



Fiskade enbart ca 5-10 meter ut.

Det blev inte så enkelt som vi trodde att det skulle bli.
efter ca 5 timmar och inte en fisk, började vi laborera ordentligt, vi provade allt vi hade med oss.
Jag hade lite mask med mig som jag testade, med resultat 2 abborrar:-P
vi hade siktat in oss på karp och ville inte ha nåt annat, även om det finns rikligt med Ruda i sjön, men de ville vi inte ha.
iofs så kunde det nappa till nångång, men endast snabbt, och inge mer, vad det var för fisk vet vi inte, förmodligen ruda som var där och drog lite snabbt i betet.

Testade iaf efter ytterligare nån timme med att endast fiska med 1 majskorn direkt på en midnre krok "st10"
tog ett tag med sen en missad karp!! den drog som löningen direkt in i spenaten och bestämde sig för att linda sig några varv sunt både nate och näckrosor, BORTA, F*N var mitt bästa uttryck.
P-A hade sett några karpar följt hans bete ner medans det sjönk, så jag testade denna teori med en karp som simmade alldeles framför fötterna, doppade ner majskornetnästan framför och den snappade upp den omedelbart :-D
fighten var igång, men nu hade jag dragit åt slirbromsen och vägrade låta den simma in i värsta växtligheten, så den tog det som låg närmast, nu blir det problem tänkte jag, men efter lite lirkande så fick jag in den i håven.

Liten Fjällkarp

Men även Per-Arne lyckades lura upp en till slut, efter det att jag plockat ihop mina grejer och satt mig vid bänken för att kolla lite.

Spegelkarp eller radkarp, är lite osäker.

Fiskarna är inte stora men det finns större exemplar som simmar där i sjön, tippar på iaf upp till 5 kg, lagom storlek för lite matchmete och ev lite till Tap om växtligen försvinner lite längre fram.


be safe grow old

Kommentarer
Postat av: Roger Järling

Är det kort fiske i sjön?

2011-06-28 @ 17:25:54
Postat av: Tommy

Det är kortfiske i sjön, än så länge så går den under borlänge centrala fiskevårdsområde, men närsmhelst så blir det ett särskilt kort till den sjön, med lite andra regler, som hullinglöst mm.mm

Westlis fiske, olles fiske samt en mack kommer sälja kort dit.

enklast om du pratar med Folke A om detta, han vet vad som gäller.

2011-06-28 @ 17:42:13
Postat av: Anders W

Såg roligt ut, får skaffa mig ett fiskekort!

2011-07-02 @ 10:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0