Besök i bysjön

Efter de senaste dagarnas fisketorka, så tänkte jag mig att köra lite slider och bolo.

färden tog mig till Bysjön, kan vara ett bra vatten vid andradagens fiske, men lite surt första, nu visade sig sjön från den sura sidan.

Men så är det ibland lyckades med att säkert få ca 1,5 kg abborre, inga större modeller alls utan små, men massor av dem.
fick en brax iaf, vet inte om det var bra eller dåligt, för efter braxen så försvann abborrana, inte alla men många, kan kanske bero på att jag dragit upp dem redan :-)

körde iaf på cralusso zero slider 14 gram, vet att det är lite tungt för användning i bysjön, men det var bara lite test.
hade en slider till på 12 gram, men den har jag testat redan.

 Grejer på tork, hade tydligen inte torkat helt från förra vändan, så därför la jag inte i nåt keepnet denna vända.

 blandningen för dagen, plus lite Halibut pellets, kanske var de dessa pellets som lockade dit abborrarna.

Hur fungerade flötet nu då, under lodningen så fungerade allt finfint, flötet låste under kastet och gled inte upp på linan, precis som det är designat för.

Men under fisket höll jag på att få spader, varannat kast så gled flötet som en vanlig slider upp efter linan till stoppknuten och sladdrade iväg som en huggorm i luften.
Upptäckte efter otaliga försök till förbättring att kasttekniken vra det avgjörande???? hur kan det vara så, men iaf så fick jag till det så det blev lite bättre om jag inte stannade upp när flötet var bakom mig, utan allt i en rörelse, normalt så brukar jag stanna upp lite när flötet är bakom mig, för att sikta och sedan kasta, men det funkade inte, nu vart jag tvungen att som jag skrev göra allt i en rörelse, inte för att det inte fungerade, men har vant mig att stanna upp.

nästa vända blir det testa av 12 grammarn igen för koll att det inte blir detsamma igen för då måste jag tackla om på ett annat sätt förmodligen.

Kommentarer
Postat av: freddan

Tommy du är grym! träna på! Viktigt att tänka på vi slider fiske är som du säger att kasta allt i en jämn rörelse. Sen har upptackling ganska stor betydlese. Kör du engelsk, med flötet vilande på bulken eller italiensk, med ett hagel en bit upp från bulken som flötet vilar på. Kör man engelsk upptackling är det ännu viktigare att kasta korrekt.



Jag höll på att bli tokig innan jag fick till det med slider. Körde många många pass innan jag fick till det. Kämpa på! Slider är bland det roligaste fisket jag vet nu.

2011-07-12 @ 21:10:18
Postat av: Tommy

använde mig av cralussos zero slider, och av vad jag sett så ska man ha flötet vid bulken, men kanske går att använda sig av den italienska stilen även med cralusso.

2011-07-13 @ 09:19:21
Postat av: Mats Larsson

Jag får erkänna att jag inte lyckats få till det med Zero Slidern alls så de ligger mest och skrotar nu i lådan. Har återgått till att köra TopMix Sakaranda Waggler med slideradapter eller med sliders från Dino. Hade samma problem som du med att den slumpmässigt gled upp längs linan eller fastnade under kasten. Har insett att med min teknik så blir kasten stabilare med en slider med mer vikt i själva flötet, zero slidern väger ju som en mygga. När jag körde med dom hade jag alltid otroligt med trassel när flötet hängde på bulken så jag körde alltid en no8 eller liknande en tafslängd +10cm upp från bulken. Det tog bort det mesta trasslet för mig

2011-07-13 @ 11:47:58
URL: http://maggotmaster3000.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0