Utvärdering Orsa match open

Ska med några rader försöka analysera fisket  under orsa match open, tänker inte gå in helt i detalj, blir för mycket att skriva då.

Började lördagen med avfärd mot orsa kl 05,00, vill vara där i tid för att få lite lugn och ro, hatar att stressa, känns inte som man har riktigt koll på läget då.

Hade blivit lottad redan under veckan att min plats första dagen skulle bli Ore älv eller storån som den också kallas.
Ville bli lottad på den nedre sektionen då jag tycker från förra gången jag var där för några år sedan att de är enklare att fiska, dels för att det inte är alltför djupt, ca 3-3,5m, till skillnad från övre sträckan som är ca 5-6m.

blev lottad där jag ville på den nedre sektionen, nu var det upp till mig att fiska bra.
hamnade på nästkant uppströms, med Tommy Strengselrud på kanten, det var väl tilltagna peggar, och bra ordnat med röjningen så inget att klaga på där.
Tacklade upp 2 feederspön varav ett var ett biffigt spö som jag tänkte använda som mäskspö, men även som backup om det skulle bli trassel på det andra, spöet är förresten ett Colmic dorado 13 fot, Shimano baitrunner som rulle med flätlina och 0,20 som chocklina.
Det andra var ett Shimano feederspö, inte det värsta men mycket skönt att fiska med, där hade jag lindat på en ny lina från colmic som heter Method line Feeder 0,18. vart positivt överaskad av linan, mycket mjuk och skön att kasta med.

1 sliderspö åkte upp, med cralusso zero slider 13gr eller 12gr kommer inte ihåg riktigt.
TaP 11,5 meter plus 3toppar med två st 4grams jollyflöter och 1 med 3gr cralusso Bubble, passade bra med 3 gr bubble.
tog även fram sjumetarn och femman

Började med att kasta ut ca 7 st apelsiner på TaP,  
3 mandarinstora på femman med mörtmäsk, ifall stämmen skulle komma in och braxen utebli,
Lobbade ut en stor feeder ca 15 gånger på 30m för feederfisket.

Började fiska Tap utan framgång, så grannarna få fina mörtar, och Tommy på kanten drog brax,
Började få nippran när det gått 1 TIMME och inte ett napp, hade under den tiden underhållit feederplatsen och femman, med jämna mellanrum, inte för mycket men litegranna iaf, så att det var lite småfisk på femmetersplatsen så snabbt ut med den och fick då 2 små mörtar, sedan ingenting, gick ut på Tap igen och fick då en större mört på ca 100gr, sedan dött igen, provade feeder utan resultat i ca 25min ingenting!!!!!
vad i he*vete tänkte jag, tog återigen Tap och fick då en mört igen , följt av en mindre brax på ca 4-5hg, sen dött igen, vad är nu detta tänkte jag, tiden började rinna iväg i en rask takt, ska det hända nåt ska det göra det nu tänkte jag om jag skulle ha någon chans överhuvutaget.
Tommy på kanten fortsatte med att få brax, inte i snabb takt, men stadigt iaf, vilket indikerade att det inte kom in i stora stim, så det fanns förhoppningar ännu.

Men när det återstod ½timme av tävlingen var jag nära att kasta in handuken, men valde att hänga med feederspöt istället, blåste till som tusan ibland så näckrosorna vek över, just när det blåste till såg jag att spöt bockade sig ovanligt mycket, trodde då att näckrosorna blåst över linan, men fattade till slut att det nappade.
fick en riktigt fin id på ca 2kg som räddade mig från totalt nederlag, vägde in som nr 4 på sektionen med 2580gr, Tommy på kanten vann på lite över 13 kg och den andra kanten nedströms 2:a på 10kg.

Vet inte om jag kunde ha gjort på nåt annat vis, kändes som om det inte fanns nå fisk på min peg just den dagen.

På kvällen så samlades de flesta på restaurangen vid bowlinghallen för en middag och utlottning av en Watersnake elmotor, den vanns av Jörgen Storm, naturligtvis ;-)din turgubbe

andra dagen så var det nu Lillån som stod på tapeten och skulle förhoppningsvis leverera mer fisk än storån första dagen.
hamnade på peg 12, tredje från kanten som stormen lyckats dra, mellan oss satt mats lilja, till vänster hade Finn Willy från vårt grannland satt sig.

Till skillnad från storån så var det bottenmetesförbud i lillån.
så det plockades fram 2 st matchspön med 1 10 gramsflöte på och 1 med 12 gram.
TaP med 2 toppar, med respektive 0,75 och 1 grams flöte på samt cuppingkitet för lite presicion.

förmäskningen slopades och jag började med att skjuta ut 5 små bollar på ca 35 meter.
4 bollar på 11,5 och 2 bollar på 6meter dessa koppades ut, satte på en pinkies till att börja med, napp direkt, småmört blandades med lite grövre mört, men visste att det skulle behövas brax för att komma någonvart idagså att det kom upp någon enstaka braxibland, men inget som oroade mig än så länge, fick en lite brax efter ca 1 timme följt av mört igen, testade med liten mask men mört igen, testade då en större mask som förhoppningsvis mörten skulle få problem med och braxen kanske hinna med att ta, mycket riktigt, brax på :-) men sedan mört igen, även på större mask.
Fick då se att Jörgen på kanten fick en brax på matchspö, böt snabbt spö och testade, brax direkt, här är dom tänkte jag, men de var lite känsliga och inte vidare värst nappvilliga, men fick nån då och då, tappade någon riktigt stor brax och det kom väl några väl valda ord.
vi invägningen så var segervikten lite över 8 kg och jag hade 6,6kg och hamnade på 5:e plats, blev naturligtvis besviken på mig själv då jag visste att hade jag bara fått upp några av de tappade braxarna så hade det sett helt annorlunda ut.
Men men det finns alltid tid för revanch till nästa år.



be safe grow old





Kommentarer
Postat av: Storm

Jorå Tommy !



Jag svor också några gånger på söndagen över tappade braxar. Tyckte dock att det var trevligt fiske. Var som jag sa åt dig innan tävlingen när molnen tätnade och vinden slog på lite, PERFEKT !



Lillån är ett kanonvatten bara det är någorlunda bra förhållande.



Nu jäklar ska löjorna få i Bysjön, eller!?



Hae't Gött !

2011-08-11 @ 23:13:41
Postat av: Anders W

Trevligt reportage, keepe'm coming!

Anders

2011-08-12 @ 08:08:51
Postat av: Stefan Swee

Hej Tommy!! Har du analysera vad som orsaka att du tappa Braxarna?? Jag hadde bra många braxen tappa ingen, perfekt krokade;-) jag använde en ny krok som jag fått av Ulf H en WMC stl 10 tunn sylvass nog en av dom bästa jag använt. Ha de Swee

2011-08-12 @ 18:03:03
Postat av: Storm

Swee..n!



Jag vet att du inte tappade några braxar i Lillån;-)



Strlk 10 skulle jag aldrig använda i Lillån heller, bra mycket enklare att hålla en brax på stor krok när man använder störree bete. Personligen tappade jag mina i det klippta området på vägen in.



Hae't Gött !

2011-08-13 @ 18:43:19
Postat av: Stefan Swee

Aj där fick jag så det gjorde ont;-( nej det skulle inte jag heller,14-16-18 gäller!! var bara lite ironisk men föll på eget grepp,men kroken jag nämnde funkar kanon Ha de Swee

2011-08-13 @ 21:08:51
Postat av: Storm

Pussgurka;-)



Hae't Gött !

2011-08-13 @ 22:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0