Rudafiske i Ursjön

Då har man varit på ett väldigt spännande fiske då, Ursjön i Västmanland, nära Surahammar.

För er som inte vet så är Ruda en karpfisk och således väldigt svårfiskad, iaf när de blir i stööre storlek, går inte att jä,föra med de små dammar som kan vara fulle med smårudor, som i princip hugger på allt.
Utan dessa är samma art men större, för att en ruda ska bli stor så krävs det att det finns rovfisk i sjön, då växer de sig stora och får höga ryggar ungefär som braxen.

Jobbade fredag förmiddag mellan 7-14 sedan hem och packa grejer för att åka till Per-Arne och samfärd till Ursjön med hans bil.

Vi anlände ca 18,00 och började våran vandring genom skogen för att komma till själva sjön, inte så långt att gå, men har man grejer så man måste gå 2 gånger så känns det på, första svängen så tar man så mycket man kan så det känns som man måste svälja ner hjärtat ett par gånger innan man kommer fram.
Att man jämt måste ha med sig så förbaskat med grejer.
Ronny T var redan ppå plats sedan kl 10,00. han hade tappat en på morgonen.

Nåväl, allt framburet och fiskeplatsen lodad och klar.
Två mäskplatser hade jag planerat, en som endast skulle mäskas med Leem och frysta mygglarver
och en med Rudakung, som P-A hade med sig, verkar som om allt har med kungar att göra när mäsket kommer från Uppsala :-) det mäsket var grovt som tusan, såg ut som det fanns både pellets och fibercornflakes i den.
Men jag hade Top Mix Carp VIP och roasted med mig i nödfall om det inte skulle fungera.

men nu fungerade den platsen bra, drog in bra med Ruda både till mig och P-A, bubblade på bra mycket,
platsen med enbart leem och mygglarver var mycket sämre, vilket jag tyckte var lite underligt.

Fick några abborrar till att börja med, 
skulle hämta lite dricka så jag var tvungen att lämna platsen en liten kort stund, så jag sa åt P-A att kolla mitt flöte.
kom tillbaka efter ca 1min, och så att flötet var borta och det började smårycka lite i toppen, sedan när jag fick tag i spöt stod det som en båge, fisken hade krokat sig själv, och resultatet blev en ruda :-)
 1600gr
hade bommat några napp innan så det kändes bra att få upp denna.

sedan följdes det hela med någon timmes lugn, mycket fisk på mäsket, men ingen som ville nappa, kan vara väldigt frustrerande, men samtidigt roligt att se att det finns fisk som äter på platsen, sen är det upp till fiskaren att försöka få dem att nappa på betet.
hade skalat ner på allt vad gäller tackel, för finvädrets skull, och för att kolla om de kanske var skygga under de ljusa timmarna, nu vet jag inte om det var därför jag fick fisken, men jag inbillar mig det, för P-a och Ronny hade inte fått nåt.
Tafsen var 0,16 med 12:ans krok och 0,75gr flöte, betet var två maggots.

Fick sedan två st fina sutare som vägde uppskattningsvis ca 2,5kg st.
knäppte kort på den ena firren.





en liten filmsnutt om hur det såg ut i sjön från min plats, som ni ser så fanns det mycket gräs framför mig som gjorde det hela väldigt svårt att se flötet, eftersom man inte fiska mer än 0,5 - 2 meter ut, fisken går väldigt nära land. 
P-A satt platsen bredvid


Det var allt för denna gång, kanske kommer ut en sväng idag för lite feeder och wagglerfiske.
 

Kommentarer
Postat av: Ronny

jag fick visst något en ABBORRE

2010-07-23 @ 22:31:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0