Mondial VS Geer´s

Då har man varit iväg för en lektion i braxfiske med feeder.

Peter E " Dr Feeder" :-) frågade om jag var sugen att testa ett ställe där han var säker på att få brax.
Klart man hängde på, brax var det längesen jag fick på feeder, så nu skulle det baggas var det tänkt. stället är så hemligt att jag tänker inte yppa det här.

Jag valde att ta med min metestation och ett spöfodral som jag inte plockat ur, vilket jag borde ha gjort, visade sig att Peter visste vad som väntade och hade med sig sin lilla box att sitta på, samt ett midre spöfodral som rymdce 2 spön tyckte jag det såg ut som. vandringen var inte lång men kuperad nog för att min spänstiga kropp skulle bli att se ut som en enda stor bultande ådra, måste ta tag i det där med konditionen :-P

Valde att komponera ett säkert kort, med Mondials Biomix och Nullens Bream ca 50/50, det blev en ljus blandning och doftade gott och sött. hade i ca 1dl döda maggots,som lite extra mat till de hungrande braxarna.

Peter ursäkta Dr feeder körde en Geer´s blandning som jag inte kommer att nämna här, utan det är för er att testa er fram till :-) mäsket var även det ljust och mycket väldoftande.

Hur gick det då!!
Dr feeder´s keepnet var svårt att få upp medans mitt var sorgligt nog VÄLDIGT mycket enklare att dra upp.
Min Fångst

Peter´s kasse

Vilken skillnad!!

Det otroliga var att vi satt mycket nära varandra och fiskade kanske 5-10meter från varandra.
Jag började med att dra en brax efter en liten stund, Peter svarade direkt med en han också, sedan fick han några till och jag lyckades även ta en till jag också innan det var dags för Peter att bagga på allvar.

Testade med röd maggot på kroken eftersom P hade det, om det skulle göra nån skillnad, men inte då.
Efter ett tag så testade jag hans plats med klump och blev resultatlös även där?????

Började tvivla rejält på min egen förmåga och även om min kropp börjat utsödra någon slags odör som braxen inte tyckte om.
Fick sedan testa platsen med lite av hans mäsk, och då tog det inte lång tid innan nappet var ett faktum.
för att testa om det verkligen var mäsket som gjorde sådan skillnad så fick jag lite av hans mäsk att testa på min plats, och efter några utlägg så började det faktiskt att nappa även för mig, men då var skadan redan gjord och det började bli sent, skulle ju upp och jobba dagen efter.
men det var rejält roligt att få testa nåt nytt ställe, och veta redan från början att det fanns fisk att få, även om nu inte jag fick så mycket så var det ett roligt ställe dit jag tänker åka fler gånger.

Var ner till ett annat ställe innan hemfärd för att kolla hur det såg ut, det såg mycket bra ut. borde finnas fisk där med. ännu ett ställe värt att blöta kroken i.

Peter visar upp potensialen på stället, och braxen var liten den här gången tydligen, normalt sett så brukar den vara mycket större.
 mellan 20-30kg uppskattade vi vikten till.

Bra fiskat Peter


be safe grow old


Kommentarer
Postat av: Freddan

hahaha intressant. såna test är kul att göra, svårt när man fiskar själv men det går om man mäskar två platser samtidigt med tex take apart. Har gjort det flera gånger och imellanåt kan man se skillnader. Ska nog ut och göra det igen, inspirerande skrivet!

2010-07-05 @ 21:35:00
Postat av: Storm

Perfekt !



Då får jag ha Mondal-F för mig själv:-)



Dra inte för stora slutsatser om detta Tommy, vet en gång när jag satt i Horrmund bredvid Karl-Olov och fick lov att kasta riktigt snett med feedern för att bli tvåa på halva hans vikt !

I bland har inte fisken fenor.



Hur blir det för er i Horrmund, någon som är sugen att köra en liten kula fredag kväll ?



Hae't Gött !

2010-07-05 @ 21:48:14
Postat av: Tommy

Vi åker nog till Horrmund på lördagen,

vet att nästa gång kan det vara tvärtom med fisket, men roligt att kolla att det kan vara så selektiva ibland.

2010-07-06 @ 06:20:45
Postat av: Peter

Mr Feeder ha ha :)

2010-07-06 @ 18:31:34
Postat av: Peter

Dr till och med :))

2010-07-06 @ 19:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0