Orsa Match Open

Då har man avverkat ännu en helg tillägnad fiske.
Denna gång blev det Orsas Stolthet metearenan i Lillån, Grymt fin å, vet inte varför det fortfarande kallas för å när det inte har någon naturlig kontakt med varken Orsasjön eller Oreälven, men förhoppningarna finns enligt de lokala :-)
Men iallafall ett riktigt fint ställe att meta på, svårfiskat som tusan, men roligt. fint att sitta boende alldeles inpå.
fins inget att klaga på egentligen, om jag inte räknar med min egna förmåga då.

Jämna vikter överlag, så det var ovisst in i det sista om vem som vann sina respektive sektioner, min sektion första dagen vann en ung norsk kille på 2790gr och jag blev 6:a på 1510gr, då förstår ni att det var jämt.
en enda brax behövdes för att gå från fiasko till succe, men så är det i fiske, och det är väl en del av tjusningen med tävlingsfiske, att det kan hänga på så lite, att välja rätt fisk att fiska efter, eller en kombination av olika fiskar, men då gäller det att ha koll på när man ska byta och fiska nåt annat.
Nu såhär i efterhand så skulla jag ha fiskat löja den första timmen för att sedan satsat på braxen, men då kanske jag hade bommat de fiskar jag fick i början, det är ett vågspel.

Mäskblandningen första dagen bestod av geer´s Gamma feeder och clubmen voorn, med ungefär lika delar Leem.
i mäsket valde jag efter vad man hade hört att det skulle vara svårfiskat vid fint väder, skvappade i ca 2,5 dl frysta jokers i mäsket, eller rättare sagt leemet. Mäskade 3 platser, en kort ca 6m, en på 13m och en wagglerplats på ca 25-30m, fick mesta delen av fisken på waggler.

Andra dagen så var fisken lika svår, men eftersom man hade lite mer grepp om fisket så skrapade jag ihop
2100gr på min sektion, och hamnade på 4:de plats, satsade lie mer på brax denna gång eftersom jag hade allt att vinna och inget att förlora.
så det blev en braxblandning denna gång, Gamma feeder och 1996 + lite leem, i mäsket valde jag att ha lite döda maggots, inte mycket, men tillsäckligt trodde jag för att fisken skulle ha något att gå och plocka i, lättare att ha i mer om det behövs än att ta upp det man kastat i från början, allt är en ständigt vågspel, man vill inte ha för mycket eller för lite.
denna gång satsade jag enbart på 2 mäskplatser, en på 11,5m TAP och en wagglerplats på ca 30m, denna gång fick jag mesta delen av fisken på TAP.

Nåja, får ta nya tag tills nästa år :-)


Lillå metearena

bryggan vi satt på

Lilja pratar regler   första kvällen på bowlinghallen

sektionsegrarna första och andra dagen

Orsa Match Open totalsegrare Rune Grenberg

att träna på till nästa år blir fiske med TAP och kort lina.


be safe grow old


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0