Fisket fortsatt bra + lite fiske med syskonbarnen

Idag frågade min syster mig om jag kunde följa med och fiska lite regnbåge med henne och barnen.
Det gick väl bra, skönt med lite annan avkoppling än bara bagga brax.
Först fick vi åka till Vestli´s och införskaffa diverse fiskeprylar såsom spön rullar mm,mm. vi köpte även såna sär illaluktande kulor för regnbåge, men inte de som är gjorda av silikon, de vi köpte hopps jag är mer fiskvänliga än de gjorda av silikon.

första regnbågen för barnen

andra bågen.
De hade hur roligt som helst,
det var svårt att inte få dom att veva in och kasta om hela tiden då de ville ha fisk och kasta hela tiden :-)
Vädrets makter var med oss idag, och vi kunde stolt åka hem med sammanlagt 4 st Regnbågar som imorgon skall ätas med andakt, för på vägen hem så var det väldigt viktigt att stanna till på Mcdonalds ;-)



Igår var jag återigen till Tunaån för att testa ett nytt elastickoncept "för mig iaf"
hade för ett tag sedan gjort i ordning en topp till T-P med en dubbel No5 elastic, det var dags att se hur det fungerade.

Började med att ta fram det jag kört på tidigare, en topp med blå Hydroelastic med 10gr Cralusso bubble.
lodade och märkte att strömmen hade avtagit bra mycket, och 10 gr var på tok för mycket.
satte på den andra toppen med den dubbla elasticen med ett Cralusso torpedo 5gr, var nästan för mycket det med, toppen vill jag ha stående rakt upp eller ytterst lite lutande mot spötoppen, men nu var det gränsfall på att det lutatde nerströms.

Första braxen fick jag omgående på dubbla varianten. den sträckte ut sig ca 1m kanske 1,5 när jag tog det lugnt.
tyckte själv att när fisken ville iväg att elasticen svarade bra och verkade bli starkare, proggresivt vid högre belastning,
Kan kanske även ha använt dubbel No4 om det varit mindre fisk i farten, får testa det en annan gång.
Fisket i sig var lite trögare i början efter den första braxen. mer mört i farten nu, men fisket tog återigen fart efter ca 1,5 timme, inte lika som övriga dagar men ändå en respektabel vikt på ca10-15kg.
kanske inte så undra på, då det fiskats intensivt där i några dagar.
Nu ska Tunaån få vila, för imorgon blir det ett pass med Bolognese och glidande flöte, djupet tror jag blir ca 10m.
Rapport kommer
Skriv gärna era synpunker på vad ni tycker fungerar och inte funkar.

 så här ser det ut med dacron för fastsättning av tackel.

 den dubbla elasticen, med en nash tulip bead över skarven.


Även Patrik hade roligt i förrgår med T-P ca 30kg brax. han körde med vanligt bullflöte och plattföte, och man såg tydligt skillnad på nappen mellan bulliga flöten och plattflöten. 

Kommentarer
Postat av: peter

Nu har jag bestämt att du ska fixa elastiken i mina toppar :-)

2009-08-05 @ 20:27:05
Postat av: Tommy

inga problem :-)

2009-08-05 @ 20:42:11
Postat av: Freddan

Dubbel elastik är riktigt bra. jag har också testat med det i år och tycker som du att det fungerar suveränt. Till skillnad från tex hydro så är den mjuk i början och sen hårdare. Jag tycker hydro är hård vid krokning för att sedan bli mjukare om man skickar bak spöt snabbt och får ut en bit elastik.



Har testat med dubbel från 0.8mm latex till 1.4mm latex. Har också testat Preston original slip som Scotthorn rekomenderar och den är väldigt bra. Har då testat både nr 5 och nr 6. Nr 5 är den som fungerar överlägset bäst. Vet inte varför jag tycker 6an är så mycke sämre, den är ojämn och går hackigt ut ur toppen. Trots att jag har en riktigt tjock topp.

2009-08-13 @ 22:51:43
Postat av: Freddan

Dubbel elastik är riktigt bra. jag har också testat med det i år och tycker som du att det fungerar suveränt. Till skillnad från tex hydro så är den mjuk i början och sen hårdare. Jag tycker hydro är hård vid krokning för att sedan bli mjukare om man skickar bak spöt snabbt och får ut en bit elastik.



Har testat med dubbel från 0.8mm latex till 1.4mm latex. Har också testat Preston original slip som Scotthorn rekomenderar och den är väldigt bra. Har då testat både nr 5 och nr 6. Nr 5 är den som fungerar överlägset bäst. Vet inte varför jag tycker 6an är så mycke sämre, den är ojämn och går hackigt ut ur toppen. Trots att jag har en riktigt tjock topp.

2009-08-13 @ 22:52:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0