Karpfiske med mersmak

Var ute med Per-Arne i söndags 26/6, igår då alltså.

Vi bestämde oss för att testa karpfisket efter efter det att jag var hem till honom för en kopp kaffe efter mitt metepass vid tunaån. vi åkte dit på lördag kväll bara för att titta, och det såg fint ut, och så fick det bli.

vi bestämde oss för att ta varsin bil då det är trökigt att packa om från en bil till en annan för en såpass kort biltur, kom till P-A vid tio-tiden på förmiddagen för att knyta upp några tafsar med hairrig.

Väl framma vid Tjärnasjön och platsen som var en brygga "kunde inte bli bättre" P-A hade med sig sin stol, men den behövde han inte använda eftersom han hade en bänk vid sin plats, jag som även var på den bryggan hade krånglat med mig min Colmicbox och tänkte att här akulle det fiskas ordentligt.
Inga problem att få fisk här tänkte vi nog båda två när vi såg hur mycket fisk det var vid mäskplatserna,
många karpar simmade med ryggen uppe vid ytan.

min plats :-) superenkelt trodde jag

Fiskade enbart ca 5-10 meter ut.

Det blev inte så enkelt som vi trodde att det skulle bli.
efter ca 5 timmar och inte en fisk, började vi laborera ordentligt, vi provade allt vi hade med oss.
Jag hade lite mask med mig som jag testade, med resultat 2 abborrar:-P
vi hade siktat in oss på karp och ville inte ha nåt annat, även om det finns rikligt med Ruda i sjön, men de ville vi inte ha.
iofs så kunde det nappa till nångång, men endast snabbt, och inge mer, vad det var för fisk vet vi inte, förmodligen ruda som var där och drog lite snabbt i betet.

Testade iaf efter ytterligare nån timme med att endast fiska med 1 majskorn direkt på en midnre krok "st10"
tog ett tag med sen en missad karp!! den drog som löningen direkt in i spenaten och bestämde sig för att linda sig några varv sunt både nate och näckrosor, BORTA, F*N var mitt bästa uttryck.
P-A hade sett några karpar följt hans bete ner medans det sjönk, så jag testade denna teori med en karp som simmade alldeles framför fötterna, doppade ner majskornetnästan framför och den snappade upp den omedelbart :-D
fighten var igång, men nu hade jag dragit åt slirbromsen och vägrade låta den simma in i värsta växtligheten, så den tog det som låg närmast, nu blir det problem tänkte jag, men efter lite lirkande så fick jag in den i håven.

Liten Fjällkarp

Men även Per-Arne lyckades lura upp en till slut, efter det att jag plockat ihop mina grejer och satt mig vid bänken för att kolla lite.

Spegelkarp eller radkarp, är lite osäker.

Fiskarna är inte stora men det finns större exemplar som simmar där i sjön, tippar på iaf upp till 5 kg, lagom storlek för lite matchmete och ev lite till Tap om växtligen försvinner lite längre fram.

fisket 25/6

Tunaån var platsen :-)

Den här gången fick jagnmed mig Peter D och hans son Wiktor,
De stod på bryggan nerströms mig, och de hade rätt så roligt, både W och P fick fisk.
W hade fullt upp med småfisken som han tycker mest om att fiska, då behöver han inte vänta så länge på att det nappade :-)

Peter metade med 7 metarn, och fick sammanlagt 11 braxar, nöjd som bara den, och det förstår jag, hade ju inte fått brax på länge eftersom han lagt metet på hyllan och ägnat sig åt familjeliv.

Min plats som var ca 10 meter uppströms.

Otroligt vad grejer man "måste" ha med sig även på en lite kortvända :-P

Min fångst blev 7 braxar, och några mörtar

Fisket var väldigt knepigt, vilket jag inte trodde men den starten jag fick, brax redan på första utlägget, efter några sekunder, så var första skimmern bärgad, tänkte då att detta kommer bli tungt att lyfta nätet från vattnet.
Men ack vad man bedrog sig, nu gav ju ån ifrån sig ett antal braxar, som naturligtvis fick friheten åter.

Efter första braxen så dog fisket ut nästan helt föutom några mörtar, försökte med lite djupändringar att få fisken att nappa, braxen menar jag då.

när det var dags att plocka ihop grejerna och bli bjuden på mat hemma hos peter och Nattis, så började det nappa lite bättre, 2 större braxar och 1 lite mindre. men det var så dags då.
Tänkte först att bege mig dit igen nu på söndag "idag" för att testa igen, men tror det blir ett karppass i en sjö som håller mycket karp mest i mindre storlek, men de ligger väl runt 1- 4 kg tror jag, nåt exemplar kanske är större.

Rapport kommer om var och vilket fiske som dagen ägnades åt.

Äntligen NYTT håvskaft

Då har man ett nytt håvskaft, och det var inte en dag för sent.
Har iofs 3 st sen förut, men 2 av dem kan jag nästan kassera, 1 är från Sensas, förmodligen en av deras billigare varianter, det är i TaP skaft men mjukt som en blöt spaggethi och tungt som ett, ja ni vet väl vad.
det andra är ett 4 meters teleskopiskt, också det tungt och väldigt mjukt
Det tredje är också teleskopiskt, men styvare än de andra två, men fortfarande mjukt, men däremot användbart.

Men nu finns det ett nytt skaft hemma, det blev ett Garbolino Netsy 366 Twin scoop.

Anledningen till det var att mitt beställda skaft från Colmic alldrig kom, blev restat, och det skulle ta tid innan det skulle komma nytt.

Så nu är man med nytt skaft :-D
finns en sak som jag inte gillade riktigt, det var popnitarna där gängorna sitter, men de tänkte jag gömma lite och kanske förhindra att de lossnar, med hjälp av lite krympslang över som dels skyddar de andra delarna från att få skador och dels att hindra nitet att lossna, lossnar gör den väl ändå om den bestämt sig för det, men med krympslang över som sitter tight, så kan den inte ramla bort, och har då fått för mig att de kommer att hålla bättre.

Fiske planerat till helgen, Jaja, skrik inte i högan sky nu bara för att det är Midsommarhelg.
hinner iaf med det som hör till, som färskpotatis och sill, och en lite nubbe med förstår, men INTE Renat aller nåt sånt där, för min del får de bli en wiskey nubbe istället.

Tävlingsmetare VS Specimenmetare

Då har jag varit ute med en bra kompis tillika specimen metare.
Platsen blev som vanligt hittils i år Kårtylla, platsen valdes tack vare att vi vet att det finns stor sarv och Per-Arne som min moståndare heter ville prova efter dessa.

Väl på platsen så kunde vi konstare att mängden prylar som vi släpar med oss var nästan lika mängd, stora skillnade var att  jag hade min metestation och han en stol, sen tog det längre tid för mig att få ordning på grejerna innan fisket.

Tanken var att P skulle feederfiska ca 35m ut mot ett vassbälte som såg giftigt ut, och jag match/waggler fiska ca 25 m ca 20 meter till vänster om vassen, på mera öppet vatten.
P valde att använda sig av en stor krok med 2-4majskorn, för att slippa småfisken,
Jag använde mig av mask och maggot, för att försöka locka till mig braxen.

Vad P använde sig av för mäsk vet jag inte, det var redan färdigt när vi kom till platsen, hade förmodligen smygblandat det hemma för att inte avslöja vad det fanns i baljan ;-) men gott luktade det iaf,
medans jag valde att blanda mitt på plats, mitt mäsk var enkelt för dagen, 3kg av constellations braxblandning och ca 1dl flytande spekulatis, spekulatistillsatsen fick mäsket att bli en aning mörkare,inte mycket men lite för mycket tänkte jag, ville köra ljust mäsk för braxens skull, och dels för att testa ljust mäsk på denna plats, nu blev ju mäsket inte så mycket mörkare, utan det var ju fortfarande ljust, men jaja ni fattar väl hoppas jag :-)

sköt ut ca 15 småbollar, lika stora som när man underhållsmäskar, placeringen på dessa blev rätt så bra faktiskt om jag får säga det själv, från 1 meter till vänster om flötet och 1 meter till höger, blev bollarna att hamna, förutom  en boll som valde att fly från de andra :-P den hamnade nästan 10 meter innanför, anledningen till det var att jag tappade taget om bellan.

Fisket då?
Jag började med massor med napp, men ingen fisk på!!
Bytte till mindre bete, fick då mört, lika stora som lillfingret???
körde iaf på så ett tag för at sedan skjuta ut 3 bollar till för at ev få dit lite brax, P hade undertiden haft några napp men ännu inte fått upp något, men satt lika lugnt för det, han nämde att småmörtarna fick jag ha alldeles för mig själv.
Mäskningen gav resultat för stunden iaf, fick en lite skimmer som var gränsfall för att håva, men håven blöttes ner iaf, tänkte att det kanske skärrar P till flera misstag, är ju lite prestige mellan oss :-)
P fick då en liten mört, hur denna firre kunde få i sig 3 majskorn vet jag inte men käklåset lär väl ha hoppat ur led på den stackaren.

Fick ytterligare 2 braxar efter någon timme + några mörtar.
P hade smyg mäskat upp en plats till medans jag höll på med min mäskning i början.
Han plockade snabbt fram att flötspö för att testa, vi hade sett stor fisk på den platsen, men P var den enda som visste att det var mäskat där, men som tur var så fick han inget där, men han tappade en större fisk, vet inte vad det var för något, men sarv låter inte helt fel som gissning.

Jag vann alltså våran drabbning :-)
skulle nog alldeles säkert varit mycket jämnare om P hade testat mindre beten, men som specimenfiskare så ville han inte ha varken småbrax eller mört, då var han hellre utan sa han.

Fisket var inte det allra bästa, kanske är så att stället inte håller mycket brax så här sent, utan mera på våren.
ska testa den teorin längre fram om det inte vuxit igen helt och hållet.

Kort inlägg

litet kort inlägg är vad som kommer nu :-P
Jobbar dagar just nu, men fiske igen på fredag.
Vet dock inte vad jag kommer att fiska på för sätt, antingen matchmete, feeder eller TaP.
och var vet jag inte riktigt heller, har inte bestämt mig än.
mer kommer

Garbolino Speed Mould test

Feederfiske idag.
Anledningen var att jag var sugen att testa en ny sorts feeder, iaf ny för mig, har funnits i UK ett tag och säkert har några är i svergia också testat denna, men nu var det dags för mig att prova.

Brukar alltid börja mitt feederfiske med en tafslängd på ca 70- 90 cm, för att sedan öka eller minska beroende på hur fisken nappar, har inte behövt ändra längden så ofta pga av att fisket, utan har tyckte att det funkar rätt bra med dessa längder.

Men enligt alla youtubeklipp på denna feeder och det man läst så skulle det vara väldigt viktigt att ha riktigt kort tafs tll denna feeder.

så jag testade med en längd på ca 15 cm.

Märkte omgående att fuktigheten på mäsket var väldigt viktigt, för torrt och mäsket ramlade av vid utkast, för blött så fastnade det i formen.
hittade rätt så småningom, fast ja va tvungen att trycka ner själva feedern rätt så hårt för att få den rätta formen.

Formen laddad och klar

själva feedern med mäsket på

Ett annat problem som uppstod var trassel!!!
lade man som de anvisade på tuben betet först i formen och sedan mäsket så hamnade betet högst upp i feedern eftersom den landar med den platta sidan först.
Meningen med det är att fisken ska äta från feedern och komma åt betet snabbt.
testada detta med väldigt få napp, så jag lät tafsen hänga bredvid, då nappade det bättre men istället fick jag trassel då tafsen snurrade runt feedern flera gånger, detta hände nästan varje gång, de gånger det inte blev trassel så fick jag napp.
När betet lades i formen så rasslade det inget, men hade då inga napp.
Måste komma på nåt sätt att överkomma detta problem då den kastade mycket bra, och släppte mäsket fort, så vid grunda vatten så tror jag den passar perfekt, bara man kommer undan med mindre trassel.
kanske nån som testat detta och kan säga hur man går till väga.

kort fisketur

blev en kortare fisketur idag, tack vare vädret, vädret ska egentligen inte spela någon roll, men som tur var så valde jag att packa ihop precis innan skyfallet och åskvädret som kom precis efter det att jag baxat in röva i bilen, tur jag han för regnet som kom var inte att leka med :-P

samma ställa som förra gången, enda skillnaden var att jag satt 10 meter bredvid där jag satt förut och fiskade till vänster om lådan

vindarna var nästan lika sm sist, förutom att de var mindre förutsägbara, väldiga kastbyar till nästan stiljte.

inga fiskbilder idag pga regnet och jag ville hinna in i bilen.
men fångsten blev väl ca 4-5 kg, mycket mört var i farten, 3 skimmers varav 2 var mindre än mörten, den 3:e ca 3 hg, några sarvar + en tappad sarv på några hg. men får vara nöjd med tanke på att det blev en kortare tur.

Kunde ha valt att fiska senare på dagen med förmodligen bättre resultat, men fisket ska inte vara enkelt alla gånger, måste få jobba ibland för att få fisk, nu fick jag ju iaf mört, men var väl inte riktigt dem jag var ute efter, men jag tar vad som bjuds.

Fick förövrigt testa ett nytt spö idag som inhandlats.
Drennan Series 7 Tench & Specimen 13 "
Tänkte först att det skulle vara för biffigt för dessa fiskar, men funkade bra och var en trevlig upplevelse, så det spö kommer att användas mycket :-)

Imorgon tänkte jag mig en feeder/waggler vända.
håll utkik, för det kommer mera.

Matchmete eller wagglerfiske

Kalla det vad ni vill, men det var det jag höll på med idag några timmar iaf :-)
Var til samma ställe som vi höll vårat första km, och som ni vet gick ju det bra :-D
iaf så blåste det litegranna idag, motvind. valde att köra att 8 grams flöte denna gång, men med 0,16 sm huvudlina och 0,12 tafs med 16 krok, hade en spole med 0,21 på från början med misstänkte att jag inte riktigt skulle nå min tänkta fiskeplats med den linan och 8 grams flöte, därför valde jag att byta.

Testade ny sort från geers, iaf för mig var det nytt, Geers Lake, blandat med Bream extra, bream extra har jag kört förut men Lake var ny, trodde den skulle vara finmald men det var fel, nåja grövre mäsk har jag ju använt, men det fanns lite matiga saker i mäsket, det band ihop bra, så man kan ha mycket mat i om man vill, valde att testa torkad och klippt mask :-P från Traper, har iingen aning om man förbereder den, men misstänkte att man kanske skulle blötlägga den litegranna, så det gjorde jag, men var försiktig med vattnet.
vet inte om det funkade me n jag fick brax iaf, så de blev inte avskräckta.

min plats, i ett lugnt skede innan fisket naturligtvis.

fiskade i höjd med lådan i vattnet, ser längre ut än vad det var i verkligheten, tippar på max 20-25 meter
Började med att skjuta ut ca 10 mandarinstora bollar med otroligt hög precision :-)
bollarna hamnade där de skulle, men när maan skulle kasta ut flötet så tog vinden tag i den så man hamnade lite bredvid emellanåt.

Första timmen förflöt lugnt med endast 1 mört i nätet, massor med napp men inget fastnade, men sen började de nappa lite mer aggresivt och jag började få några små mörtar.
efter ytterligare en halvtimme så fick jag en brax, äntligen trodde jag skulle få mört resten av tiden.
efter den första så kom även en till efter 5 min, sen blev det lugnt en stund, nån mört synade nätet, innan det var dags igen, så några braxnar fick jag ihop iaf.

även en skaplig sarv kom upp
tippar på halvkilot. ungefär

efter några timmar så började blåsa ännumer, så jag bestämde mig för att det fick vara nog med fisket för idag

fångsten
ca 7-8 kg, ser nästan mindre ut men braxarna var skapliga.

Funderar på att fiske även imorgon, men då blir det isf med TaP och Tunaån.