Lag-SM

Då var det bestämt!

Det blir inget Lag-sm för våran del.
Vårat lag som kvalificerade sig genom att vinna DM, har vi beslutat genom diskussion att inte deltaga tyvärr.
Vi var överens om att snogeholmssjöarna ligger lite för långt bort, och att vi inte har råd eller lust att köpa en uppsättning för vadningsfiske, som det med nästan all säkerhet blir, ingen av oss har det grejer som behövs för att stå utvadad och samtidigt ha grejerna med oss, visst kan man väl fiska ändå, men inte under rätt omständigheter, ska vi vara med så vill vi ha samma chans som andra deltagande lag, som har rätt grejer för sådant fiske.

Tyvärr så blev det på det viset i år.
Så nu blir det nästa lag på listan som får chansen att åka, om jag inte är helt fel ute så blir det väl FK match tror jag som får chansen om de vill.

Vi får helt enkelt vinna DM i år igen för att säkra SM-platsen tills nästa år :-)

hursomhelst så blir det nog en T-P tur imorgon till ån :-)

fortsättning följer.

Surt, surare, Bäver ?

Var ännu en gång till bysjön för att testa om andradagseffekten skulle göra mig trött i armarna efter allt baggande.
Men så blev det inte, mina förhoppningar grusades sönder som grenen mellan bäverns käkar.
Fisket har nu i 2 dagar varit surt riktigt surt, vet inte varför, om det är solen och värmen som gör det, men har ju fått bra där även om det har varit vindstilla, soligt och varmt, jaja skyller väl på det iaf :-)

Men jag fick vara med om nåt som inte alla kanske får vara med om, inte så ofta kan jag tänka mig, såg en bäver för första gången i Bysjön, den kom simmandes rakt emot mig,

Tänkte att den vispar väl till med paddeln snart och simmar iväg.

Men inte denna tuffing, den simmade så lugnt rakt under spötoppen och vidare in i en vik alldeles bredvid mig, jag försökte sitta så stilla jag kunde, och det lyckades.

eftersom jag hörde att den gnagade på nån gren inne i viken tänkte jag smyga mig på den och filma den lite närmare,
men med mina fötter som pekar utåt, och min smäckra kropp som skulle igenom ett snårigt snår, så drog den iväg som en avlöning dagen efter.

I måndags

Kommit lite efter med bloggandet, men skriver ner några rader nu.
Hade lovat min arbetskompis barnbarn att jag skulle hjälpa dem lite med det jag kan med fiske,
så nu blev det av i måndags. Tycker det är roligt att hjälpa barn och ungdomar med fiske, helst om de själva är lite intresserade.
Roligt om man kan få in några på fiskets underbara värld.

Karin som hon heter min arbetskompis, hade med sig kaffe och bullar, det var inte helt fel kan jag säga :-)
kidsens mamma kom ner även hon, så då passade vi på att fika litegrann på bryggan.

Härligt väder och bra sällskap, vad mer kan man begära

bilden som inte kom med, (Combo)

Fint ska det va :-)

Gavleån

Var några dagar sen jag skrev, men det har inte hänt så mycket sen sist, har inte målat några feedrar än men det kommer:)
Var till Gävle igår med Peter E och Jonas "sparven" G.
Peter skulle komma 05,30 så det var bara att kliva upp i tid, mäsket skulle blandas, brukar vilja göra det på plats, men den här gången visste jag att det var ca 3 meter ner till vattnet, så bestämde mig för att blanda det hemma på morgonen.
05,30 ringer det på mobilen, trodde att peter var på plats, men hans mercabuss har bromshaveri!!!
men det fixade sig genom att peter åkte hem till hans far, bytte bil och vi hyrde släpvagn istället :-)

Väl i Gävle kl 07:45 så lottar vi och jag får kant :-D uppströms var det, men iaf det var kant, lotthand var höger.
får bli den handen i fortsättningen, men nu var det inte så lyckat med kant uppströms, eller någon annan plats heller för den delen, fisket var otroligt surt, riktigt bingofiske, om man inte fiskade efter de få löjor som fanns efter kajkanten.
efter ett tag såg jag att många började sitta med sina 6-7 metersspön och fiskade vid kajkanten, ni kan tänka er att det såg lite konstigt ut, spöna hölls en bit in och pekade nästan rakt upp, så jag plockade fram ett 3,5m spö som låg kvar i bagen efter sm:et, hade jag tänkt efter så skulle jag förstå att jag inte når botten med det, för det var ca 5-6 m djupt där jag satt. så det blev den konstiga stilen för mig med, luckades att få en brax på det, men sen var det stopp, testade att köra T-P kort, ca 5,5meter, fick en björkna och en snoris på det, sen var det stopp igen.
Ut på feedern igen och fick en brax ganska omgående, och en till direkt efter det, nu var det på gång trodde jag, missade ett par napp direkt efter, fick sedan ett helt gäng snorisar efter det, var tydligen så att de napp jag fick efter braxarna var snorpälsar.
Vägde in 1460 gr, Peter hade 1660 och Jonas strax över 700, högsta vikten var ca 3700 kant nerströms.
Nåja vi fick iaf fiska lite, men förhoppningarna var att det skulle vara lite bättre fiske efter rapporterna vi fick före.

Till nästa gång.

Combo

Sådär ja :-)
Då har man en ny kombination för det fruktade Dm:et till helgen, om det blir nåt vill säga!!
Hörde att vattennivån stigit kraftigt senaste dygnet och som det var nu så gick det tydligen inte att köra i bysjön, men det hinner ändra sig gott och väl till helgen om det inte regnar nåt mer vill säga

Ett Colmic WR-9 ikombination med en Shimano Stradic 4000
Nu ska det kastas långt "tror jag" :-)
men med denna utstyrsel så borde jag kunna lägga upp en grund på 80-90m ;-)

Har en del funderingar just runt feederfisket och de sorters feedrar man använder, ibland kan det tyckas att fiskarna ryggar tillbaka pga av feedern, eftersom man ibland kan få dem bättre på om man kör klump istället, det kanske inte alltid är feederns storlek som är problemet, utan färgen på den, de flesta man använder är svarta men väldigt blank färg, och de andra är gråa i färgen (metallfärg)
kanske man borde lacka eller köpa feedrar med matt brun eller mörkgrön färg istället, nåt som inte syns så väldigt på botten.
Blir väl att jag åker till färgaffären och skaffar mig lite färg och testar, om inte nån annan gjort det redan vill säga.

Träning på DM-sträckan

Några var sugna att testa DM-sträckan innan vattnet stängs sista veckan.
Hade först tänkt mig att vara med, men jobbet hindrade mig från att delta
skulle ha varit roligt, för fisket var nog för de som var med mycket bättre än vad de säkert trodde från början,
Fisket i bysjön brukar inte vara så bra första dagen, utan brukar  bli mycket bättre andra dan.

Men jag var iaf dit och kikade lite för att få mig en liten uppfatning om vad man kan tänkas fiska med, bysjön kan man väl iaf, men själva fisket där har ändrat sig ett antal år, men ska förhoppningsvis vara på väg tillbaka.

Peter E actionshot :-)

Hedlund testar att mata lite med bellan

SM-eftertankar

Då man varit på SM i Internationellt mete som var under helgen.
Ska försöka summera ihop och kanske analysera vad man gjorde rätt och vad som gick fel,
inte helt lätt att veta hur man ska göra förräns efter tävlingen, det är som vanligt.
Men jag gör ett försök iaf.

Tar väl det hela från början, för det blir lite roligt för er misstänker jag ;-)
hämtade upp Jonas G och for sedan för att skaffa våra beten, som bestod av 4liter maggot och 2,5 kg mask.
Sen bar av det neråt mot Nyköping, har varit där en gång tidigare, även om jag körde fel då så tänkte jag att jag hade lkärt mig av misstaget då.

Allt gick bra, Jonas som hade jobbat natt började med timmersågning ZZzzZZ,
ända tills vi kom till Sala, vägen in i Sala var tydligen omgjord så man körde aldrig in i centrum, så var jag tvungen att väcka J efter ett par varv i rondellen och frågade honom om vart vi skulle :-) kör ditåt sa han, och det var rätt håll,kände igen mig igen, visste att jag skulle åka mot enköping, sedan E4 mot Stockholm och södertälje,
Sedan skulle det vara skyltat från E4:an.

Väl i Enköping så tänkte jag att jag skulle fråga en inne på macken när vi ändå hade glasspaus om vilket håll vi skulle åt, och om den stora vägen vi nyss åkte över var E4:an, ja typ sa hon, jaha tänkte jag det är väl E4 där då, åk mot stockholm-Södertälje, sen finns det skyltar, ok sagt och gjort så gjorde vi det hon sa.
Man va tusan händer, JO vi hamnar mitt i Storstockholm i värsta trafiken med bilköer och allt med släpvagn och hela rasket!!!!!!!!!
men säker rattare av bil som man är så fixade man det till slut iaf och vi kom fram om än något försenade, vi åkte ca 16:30 från Borlänge och var framme ca 22:00 4,5 timmar :-) för en resa som inte ska ta så lång tid.

Jaja, väl framme så styrde vi kosan ner mot piren, för lite avvägning av flöten till wagglerspöna som skulle användas.
allt flöt på som det skulle som tur var.

Lördag,
Köpte på oss ytterligare 3liter maggot :-D kan va bra att ha.
idag fick vänstern agera lotthand, och fick nr 65, mitt i startfältet, inte vad jag ville ha.
Hade hoppats på lågt eller högt nummer.
får göra det jag kan från peggen då, var min tanke.
fick använda mig av den nyinköpta Prestonvagnen ut på piren, den fungerade hur bra som helst.
fixade i ordning min peg, med 6 st spön av olika typ, 2 st wagglers, 2 st feeder, 1 sjua och två 3m spön

waggler och feeder var tänkta att fiskas på samma plats, så att jag inte sprider ut det för mycket.
men det visade sig inte vara melodin för mig iaf, att fiska med rullspö, fick inte mycket fisk från den platsen,
fiskade mest löja och några enstaka björknor på kortspöna, testade med jämna mellanrum ute på rullspöplatsen om det hade kommit någon fisk, inte då.

Hade jag koncentrerat mig på kortspöna hela tiden så hade jag hamnat högre upp i resultatlistan, det är jag säker på, fick ihop 3180 gr kom 5a på det, och sektionssegraren hade 6000gr,och vad jag såg så vispade han runt enbart med löjspöt så gott som hela tävlingen.
Mäsket bestod av Geer´s Skimmermix på rullspöplatsen, och Geer´s Voorn på metspö, det fick fungera även som löjmäsk. Jonas fiskade lite bättre och kom 4a på sin sektion. hur han fiskade vet jag inte riktigt.

Söndag.
Nu skulle det bära eller brista, med tanke på poängen jag hade med mig från dagen innan, så var det redan kört, men jag skulle köra hårt var tanken, och hoppas poå bättre denna dag.
körde med samma lotthand idag och fick nr 68 !!!!!!! endast 3 platser bortanför min föregående peg från dagen före, nästa tävling som blir DM så använder jag mig av högern :-)

Samma upptackling idag, förutom att jag endast plockade fram 1 löjspö.
Mäsket idag bestod av Geer´s Record breaker och Bream extra. med lite pellets och maggots, samt lite klippt mask.
Sköt ut 15 matiga bollar på ca 30m och lobbade ut 10 bollar på sjuan med inte riktigt lika mycket mat i, för där skulle jag loosefeda maggots om det kom in brax på platsen.

Började rätt så skapligt med några bjöknar på sjuan, men sen blev det segare, så att Stormen började få fina braxar på feeder, så det var dags att tasta den platsen, fick endast småskimmers på 1-2hg, och någon enstaka björkna.
men det var bara att fortsätta på den inslagna vägen, att Storm kunde få de som var mycket större än mina förbryllade mig lite, testade efter ett litet tag att köra med klump, och fick genast en lite större brax, och jag tyckte nappen var betydligt fler, hade problem med att kroka dem, försiktiga napp.

Fisket avtog för de flesta efter ca 2 timmar så det fick bli lite löjfiske även idag för att inte sitta bort långa stunder av att inte få fisk, så fick det bli, man måste var flexibel när det är tävling tycker jag och inte vara envis på stor fisk hela tiden men nu hjälpte inte det något resultatmässigt.
fick ihop 5400gr, en 6e placering och 11poäng och 31a plats sammanlagt.

Är inte riktigt nöjd med mitt fiske då jag vet att jag sullade bort placeringar med dålig planering av fisket och inte var riktigt konsekvent i fisket.
men man får ta nya tag och försöka ta sig till nästa års sm, och kanske göra bättre ifrån sig, sen har vi ju Lag-SM att se fram emot i Augusti.

Förberedelser

Ska börja med förberedelserna inför Sm till helgen.
Knyta tackel och tafsar, har även köpt färdiga tafsar till feeder och bottenmetet.

Jonas G, och jag beger oss av till Nyköping och piren på Fredag eftermiddag, skönt att vara tidigt på plats, slippa kliva upp så nedrans tidigt.

Vi får se hur jag tänker fiska, har väl en liten aning om hur jag tänkt lägga upp det hela, tänker inte sprida ut mäsket på många olika platser, utan förhoppningsvis koncentrera mig på 2 platser, och ta det från det.
Mäsket blir ett nykomponerat från Geer´s, vilket det är får ni reda på efteråt ;-)

Har även testat att packa vagnen, så jag vet hur jag ska packa på bästa sättet, testade att gå upp och ner för garageinfarten och på gårdsplanen, såg hur grannarna på balkongerna sneglade och fnittrade, haha blev väl idiotförklarad igen.
De har sett mig några gånger när jag stegar ut längderna på rullspöna, så de är väl vana med att jag grejar med för de obegripliga saker, standardfrasen känner väl alla till som man brukar få, nappar det !! brukar ibland fråga om de brukar fiska på gräs, och om det nappar åt dem då också :-)

Nu blir det till att börja med grejerna igen.