filmsnutt

här är filmsnutten jag lovade er igår.

Man blir illamående av att bara titta på

Biltest och Barnens dag

Var med syster och hennes barn till Volvo för test av av ny bil för hennes del, Renault Clio II, av senaste årsmodell :-)
Tror hon blir nöjd med bilen, så fort hon blir av med den där nybilsdoften, som kan få vem som helst illamående.

Sen bar det av till Barnens dag, som jag trodde skulle vara en sisådär 1-1 1/2 timme, vi blev kvar 3 timmar så inge fiske idag heller :-( hade lovat barnen att få vara med på godisregn, lite roligt att se:-) de som var mest tarva på godiset såg ut som alla vuxna.

glada miner, iaf på Nathalie :-) de två andra tjejerna är min brors, mindre glada, tror nog det var skräckblandad njutning.

här hade jag tänkt lägga in en liten filmsnutt på karusellen, får göra det när jag får kläm på hur man gör.

Träffade en arbetskamrat med sin karl med sig, hon bor ju mitt i stan så hon hade inte långt att gå :-)
träffade även på två gamla klasskamrater, från nian, som jag inte sett sen vi slutade högstadiet, det var roligt.

Gott & Blandat

Hade tänkt mig lite fiske idag, men den tanken övergavs när syster bad mig att följa med till hennes barns fotbollsmatch i Säter på förmidddagen,

Den obligatoriska tackningen efter matchen.
Nu spelade de mot barn som var 1-2 år äldre, men gjorde bra motstånd.

efter det så bar det iväg till Dala Expo i Romme, inte mycket för barnen att titta på,
men några traktorer klättrade de upp i, å så fanns det såna där jättestora kaniner.

Lite ridning hör till för jäntan.

Å så var det ju det här med Fisket, verkar inte som det ska bli något av med det tydligen.
men tackel är gjorda mest på cralusso flöten, men även några andra

Hopps nu att jag klarar mig på DM med dessa ;-) har fler plattflöten nere i förrådet som blev klara redan i början på sommaren, det är "vanliga plattflöten" så det duger ett tag till. så nu har jag flöten till T-P så jag klarar mig till nästa helg, nu ska det knåpas tafsar så jag klarar mig också, vill inte att de ska ta slut mitt under tävling så man måste knyta på plats.
Längesen jag kände mig så väl förbered till en tävling,
Har alldir varit i Nås på tävling så vi får se hur det går, kan inte säga att jag inte har grejer så jag klarar mig iaf.

Imorgon blir det provkörning av ny bil, inte min så ni kan vara lugna :-) Min syster ska äntligen skaffa sig en pålitlig bil.
så det återstår att se om det blir någe fiske då, blir nog tvungen att hänga med på Barnens dag också misstänker jag :-)

Tackelknytande

Håller på med att göra tackel till T-P, med vissa problem som man alltid blir lika galen av.

Jag och Peter diskuterande detta häromdagen, som tur var var det inte bara jag som hade detta problem ;-)
Kan ge ett exempel: Om jag te x gör ett tackel med 4 grams flöte och änvänder mig av 1 olivetti 3gr och resten hagel, om allt vore perfekt med flöte och bly, så borde det vara exakt lika på nästa flöte, förutsatt att det är samma typ och samma bärighet av flöte.
men har man på exakt lika med blyn på linan så antingen sjunker den som en gråsten eller flyter för mycket,
detta problem har jag märkt på nästan alla flötmärken man använt under åren. gäller även de nyare modellerna typ Cralusso Bubble och torpedo.

Så jag tror inte det beror på flötena man använder sig av nuförtiden, utan det är dessa Olivettin och blyhagel som inte stämmer med varandra, det är min uppfattning,
Men det är nånting som gör mig vansinnig, om man kunde göra ett tackel för att senare bara klämma på hagel och allt på de andra utan att bry sig nåmer.

Nu blir det lite tafsknytande samtidigt som friiddrottsVM går på tv, så det blir säkert lite olika längder på dem med,
Då skyller jag väl på att linans töjning är olika :-)

be safe grow old

tråkigt

Sitter här med förkylning, och har inte lust till nånting just nu, trodde att det skulle komma en liten ljuspunkt idag med några flöten med posten, men inte ens det kom :-(

Hur kan det vara så att ska det gå emot en så går det verkligen emot en på alla sätt som det bara är möjligt.
får nog ta och föröka gaska upp mig på nåt vis om det är möjligt. har ju några filmer att glo igenom om jag vill göra det.
kan göra några tackel på de flöten jag har, men vill vänta med det tills de flöten jag egentligen vill göra tackel på kommer.
Kanske ska göra rent mitt take apart spö, så det är i form till nästa vecka..
Vi får se vad jag hittar på, det troliga är väl att jag hamnar på soffan och tycker synd om mig ett tag till :-(

Nöffesjukan??

Nu när svininfluensan härjar för fullt så blir man minst sagt orolig när man börjar känna sig förkyld,
Kan väl inte vara den hoppas jag, ska ju jobba imorrn!!
När man som jag har ett jobb inom äldrevården så måste man tänka lite på de man hjälper, försöker göra det iaf,
Men samtidigt så är man inte så förtjust i att få mindre pengar till lön bara för att man ska vara hemma från jobbet,
så är jag inte sämre imorrn så jobbar jag, blir jag sämre så stannar jag hemma känns det som, men vi får se vad som händer.
Fick ett mms från en konkurrent ;-) inom metet precis nu, bilden som han skickade var på färdiga tackel till T-P som ska användas på vårat DM i Nås om 2 veckor. Han verkar laddad till tusen :-)
Måste börja göra några nya jag med, väntar på en laddning med flöten, som jag tror passar till det vattnet 2-6 grams Cralussoflöten.

Den envisa näsan fortsätter att rinna medans jag skriver och gör detta med skrivandet mycket svårt får skriva med en hand och snyta mig med den andra :-) men det går.

Jobbhelg

Jobbar denna helg, fast jag egentligen slulle vilja vara på SM i Internationellt mete I Örebro,
Men vi fick inte ihop ett lag till det tyvärr,.
Vi har ett lag i Mete, men 2 st kunde inte åka denna helg pga av jobb och resor, Riktigt synd tycker jag för Örebro är ett riktigt trevligt vatten att fiska i, färdiga pallar att sätta upp grejerna på och nära från bilen, skapligt jämt vatten också,
Får väl rapport från Örebro hoppas jag under dagen/kvällen om vilka lag som går bra, skulle tippa på att det blir ett löjrejs första dagen och skimmers andra dagen, kanske båda delarna om löjorna inte är tillräckligt många.

Själv så får jag väl ladda inför vårat DM som går av stapeln sista helgen i Augusti.
Ska knåpa ihop några tackel till T-P till dess, fast jag har väl så jag klarar mig , men skönt att ha några nya.
Nu är frågan bara om hur tunga flöten det behövs till det vattnet, får väl höra mig för när det börjar bli dags,

Fiske med syskonbarnen igen.

Idag blev det några timmars fiske med syskonbarnen igen.
De lyckades återigen med bedriften att få en regnbåge var :-)
Hoppas de blir riktigt intresserade av fiske och fortsätter med det.

Kan lova att pojken flinar rejält bakom fisken :-)

Stolt

Dom kan dom där små liven,
Nästan lika roligt att vara ut med dom och fiska som att fiska själv, blir nog svårslagna om det är tävling :-)

Plumpade

Har fiskat KM hela helgen, fiskat är väl att ta i, var med iaf.
Inför helgen så hade jag alla chanser att komma väldigt bra till på vårat KM, efter jag vunnit första, så hade väl jag trott på en bätte placering, men nu blev det som det blev.
Fisket blev av i Främbyviken Falun, Fiskarna visade sig inte på sin bästa sida. Men hade fortfarande förhoppning på andradagseffekten, som inte kom!!
Jonas vann klart på 13+ andra dagen Berndt ca 6500gr, Patrick ca 4400gr och lilla jag 4160gr.

Detta gjorde så att eftersom Jonas kom 2:a första dagen och patrick 1:a och Berndt 3:a jag 4:a
Så Grattis Jonas till Första KM-segern i Internationellt mete,
Patrick God 2:a jag trea och Berndt 4, tror att slutet ser ut så.

Imorgon ska man börja jobba igen, så nu måste man in å dusha å raka sig, så man ser någorlunda proper ut.
Ska väl ut å fiska igen på torsdag, var vet jag inte, men jag återkommer om hur det gick.

Fredag med förberedelser

Igår blev det lite tackel knytna till långspöna och lite kortare spön 5-9m, Det är två dagars internationellt mete KM under helgen, det blir väl mest mört och skimmersfiske.
När jag gjort alla tackel så tog jag med dem idag till garaget, vad hittade jag där? 10 tackel till som jag gjorde i våras, som gott och väl duger till detta fiske.

Står i valet och kvalet om jag ska ta med några rullspön, normalt sett så används nästan aldrig dom under tävling,
Men de kan ju vara bra att ha med åtminstone 1 sånt spö, matchspö funderar jag på att ta med isf.
Blir väl att mäska upp en plats med 10 jaffas på den platsen, sen blir det 3,5m 5m sen får vi se om det blir 7 el 9m som åker fram, beror lite på var jag hamnar. på 5 meters platsen tänkte jag lägga ca 5 bollar, och längre ut 10-15, för att se om det kommer in lite brax,
Det blir 2 dagar på samma plats, så det ska bli roligt att se om det blir någon andradagseffekt på fisket, förmodligen blir det så, så har redan tänkt ut hur jag ska fiska på söndag,  bonnsjuan 0,18 och 10ans krok, har satt i powergum i det spöt, så det blir att testa hur det funkar :-) kan va bra att veta inför höstens fiske i Söderhamn.
men som fisket kan vara så kan allt ändra sig och man är tvungen att fiska mört med 9metarn.
får hoppas att det inte blir så.
Mäsket kommer att bestå av Top Mix VIP + Top Mix Xstacy Bream och en påse Nullens :-)
VIP är ett rätt så matigt mäsk, så ska nog ta det lugnt med att tillsätta mera mat, men lite döda maggots som braxen får mumsa på ska jag ha i.  Xstacy Bream har väldigt god doft, luktar lite brasem, Nullens säger jag inte så mycket om ;-)
Kan hända att jag kör med Sensas Bream Fizz på Söndag. för det fungerade bra första tävlingen.
Men allt kan hända. Kan om jag känner mig rätt hända när jag står vid mitt mäsklager att jag i sista sekunden ändrar mig totalt. Man kan aldrig vara säker.

Fisket fortsatt bra + lite fiske med syskonbarnen

Idag frågade min syster mig om jag kunde följa med och fiska lite regnbåge med henne och barnen.
Det gick väl bra, skönt med lite annan avkoppling än bara bagga brax.
Först fick vi åka till Vestli´s och införskaffa diverse fiskeprylar såsom spön rullar mm,mm. vi köpte även såna sär illaluktande kulor för regnbåge, men inte de som är gjorda av silikon, de vi köpte hopps jag är mer fiskvänliga än de gjorda av silikon.

första regnbågen för barnen

andra bågen.
De hade hur roligt som helst,
det var svårt att inte få dom att veva in och kasta om hela tiden då de ville ha fisk och kasta hela tiden :-)
Vädrets makter var med oss idag, och vi kunde stolt åka hem med sammanlagt 4 st Regnbågar som imorgon skall ätas med andakt, för på vägen hem så var det väldigt viktigt att stanna till på Mcdonalds ;-)

Igår var jag återigen till Tunaån för att testa ett nytt elastickoncept "för mig iaf"
hade för ett tag sedan gjort i ordning en topp till T-P med en dubbel No5 elastic, det var dags att se hur det fungerade.

Började med att ta fram det jag kört på tidigare, en topp med blå Hydroelastic med 10gr Cralusso bubble.
lodade och märkte att strömmen hade avtagit bra mycket, och 10 gr var på tok för mycket.
satte på den andra toppen med den dubbla elasticen med ett Cralusso torpedo 5gr, var nästan för mycket det med, toppen vill jag ha stående rakt upp eller ytterst lite lutande mot spötoppen, men nu var det gränsfall på att det lutatde nerströms.

Första braxen fick jag omgående på dubbla varianten. den sträckte ut sig ca 1m kanske 1,5 när jag tog det lugnt.
tyckte själv att när fisken ville iväg att elasticen svarade bra och verkade bli starkare, proggresivt vid högre belastning,
Kan kanske även ha använt dubbel No4 om det varit mindre fisk i farten, får testa det en annan gång.
Fisket i sig var lite trögare i början efter den första braxen. mer mört i farten nu, men fisket tog återigen fart efter ca 1,5 timme, inte lika som övriga dagar men ändå en respektabel vikt på ca10-15kg.
kanske inte så undra på, då det fiskats intensivt där i några dagar.
Nu ska Tunaån få vila, för imorgon blir det ett pass med Bolognese och glidande flöte, djupet tror jag blir ca 10m.
Rapport kommer
Skriv gärna era synpunker på vad ni tycker fungerar och inte funkar.

så här ser det ut med dacron för fastsättning av tackel.

den dubbla elasticen, med en nash tulip bead över skarven.

Även Patrik hade roligt i förrgår med T-P ca 30kg brax. han körde med vanligt bullflöte och plattföte, och man såg tydligt skillnad på nappen mellan bulliga flöten och plattflöten.

Fiskesöndag

Besökte Tunaån idag med, tillsammans med Peter och Jonas, Jonas kom lite senare hade lovat  att ringa honom,
men batteriet i mobilen var slut, så han kom lite senare.

Peter visade direkt var skåpet skulle stå, hade fisk i nätet innan mäskningen :-)
Han började bra, och fortsatte under hela fisket, hade några svackor när strömmen avtog, men för mig så fick jag alldrig nån fart på fisket, Jonas började få lite fisk mot slutet.

Ta i nu Peter, jonas "sparven" tittar på i bakgrunden

skapligt med brax

Begrundar vad som gick fel
En titt i nätet.

Patrick kom ner och kikade lite, och hjälpte till med fotograferingen.

ska nog testa något annat ställe snart med lite bolognesefiske, Torsång verkar det troligaste, Jonas ville dit och fiska,
 så vi möter nog upp varandra där nån dag, kan kanske bli lite sånt fiske på DM, så det är bra att veta att grejerna är sjyssta.
Om 1 vecka har vi andra och tredje, därmed sista deltävlingen i klubbmästerskapet i Internationellt mete.
har ju en första plats på första deltävlingen så nu gäller det att inte sumpa bort den.
Ska göra mitt bästa, sen hur långt det räcker får vi se.

Lördagskvällen!

Är nu hemma efter en trevlig kväll med kompisar från jobbet,
Var till Lijan och tänkte ha roligt, men det var ingen speciellt bra musik tyvärr, kanske det är vi som är kräsna,
var upp med Laila och Anneli och försökte dansa lite, rätt som det var så körde de igång med Death metall, Kan någon tala om för mig hur med dansar till sån musik??

ANneli hade en speciell dansteknik när den sortens msik kom ut genom högtalarna, såg bra ut, jag försökte väl mest hänga med i svångarna så gott det gick.

Mer info kommer imorrn tillsammans med en fiskerapport igen :-)

Fiske igen!

Var ut en sväng idag med, synd nog så blev dagens tur kortare än vad jag tänkt mig, då håvskaftet började krångla.
Tar det från början, hade fiskat ca 1 timme då jag fick besök av en kompis, han satte sig ner och vi språkade på medans jag fiskade, fisket gick hyffsat, men sen sa kompisen att han tyckte håvnätet satt snett, tänkte först att det var hela den där metallbiten som lossnat från skaftet, inte allför ovanligt att sånt händer, kollade iaf vad felet var, GÄNGPAJ, va f*n tänkte jag och tittade på prislappen som fortfarande satt kvar på skaftet 1198:- trodde inte det var sant först, men det var det, jaja tänkte jag, det finns ju en extra gängdel på skaftet, sitter 2 st på detta skaftet, 1 på del 1 och en på del 2.
Kollade även på den gängen och det var lika dåligt, uruselt tycker jag, ett håvskaft som kostar så mycket får det bara inte bli såna fel på, om hela metallbiten lossnat hade jag inte sagt nåt, då är det förmodligen mitt fel.

Fisket var som sagt hyffsat, lite konstigt var det, många felkrokade braxar, antagligen var det mycket brax på platsen eller så fiskde jag strax neranför där jag koppat i mäsket, så att linan gick igenom själva platsen men betet var neranför.
mäsket idag bestod av BioMix samt Xstasy Bream och ca 2kg leem. hade i lite vaniljdoftande pellets för matens skull.
Koppningen gick mycket bra, snabbt och med precision. var mycket varmt idag, så spöet blev tokhett, på gränsen att det gick att fiska. ???

Bubble 10 gr, funkade mycket bättre idag med lite mindre ström, perfekt.

fångsten, fick även 3 mörtar i början, sen var det bara brax :-)

nu ska jag göra mig i ordning inför en kväll med gott sällskap och några Staropramen och utgång,
hoppas bara att TANDvärken ger sig lite, annars blir det kanske inte så långvarig utekväll, har ingen lust att vara både hangover och att ha tandvärk imorrn.
ska bedöva smärtan med lite Wiskey först

Det kanske blir en fisketur imorgon med, vi får se hur jag mår då :-P