Ny dag nya prövningar

Då har man vaknat ur det komaliknande tillstånd jag var i inatt, sov som en stock tills den där telefonen ringde och fick mig att skaffa ögon illa kvickt, Funderar på om jag återigen ska till gymmet för en uppfriskande cykeltur inomhus innan jobbet, men det hinner jag nog inte, måste ju raka mig innan dess, å det tar ju sin tid nu när det är vildvuxet.

Helgen närmar sig med stormsteg och det väntande Dalakampen vid älvens strand, har det mesta iordning redan, men vissa saker måste göras och kollas upp, tackel ska knytas feederspön och Bolospön riggas och mätas upp till ca 20 m, skulle tro att det blir min längd jag tänkte fiska på, är såpass djupt där så nå längre behövs nog inte, om jag inte hamnar bredvid nån som ska visa musklerna och lobba iväg grejerna längre, då lär väl jag också kasta minst lika långt.
Hoppas det blir hyffsat fiske, skulle tro det iaf, enligt Peter E så har det inte varit några pinnmetetävlingar där än, så alla fisk finns kvar, så vi får hoppas på att det blir skapligt med fisk.
Vill hamna på mörtsträckan första dagen, för att sedan komma på braxpeggarna. Tror det kan bli mer fisk andra dagen på den sträckan och eftersom det är högsta vikten som räknas över 2 dagar så kan det vara en fördel.

Mäskblandningen tror jag blir till Mörten 2kg Roasted och 2kg Champion och ett par kg mullvadsjord ett par nävar maggot och majs.
Braxmäsket blir nog VIP och Xstacy Bream samt lite Nullens Bream och till det lite casters, maggot och klippt mask.
Har börjat med att ha nästan all mat i en egen drennanburk, för att ha möjligheten att ha i mera mat vid behov eller att ha mindre mat om det behövs, tar lite åt gången i feedern och pluggar ändarna med mäsket, på det viset så kan jag kontrollera mängden mat bättre, än om jag har i allt i mäsket.

vad har ni andra för taktik nu när jag avslöjat min :-)

be safe grow old

Tankar om nästa års fiske, och träningsvärken idag!

Börjar med träningsvärken jag har idag,
Började ju som sagt på gym igår vid Friskis & svettis, Glad i hågen så gick jag väl dit,
Visste att jag skulle få hjälp av en personlig tränare iaf första gången, som hjälpte mig ställa in maskiner och sånt så man tränade riktigt, tränaren som fick dras med mig var en äldre nyligen pensionerad dam, som verkligen såg oförskämt vältränad ut, hon hade nyss haft ett gympapass före det att hon skulle visa mig, hon verkade inte ens anfådd, bra för henne.
Men tillbaka till mig, nu har jag idag upptäckt att träningsvärk inte alls var så kul som jag hade för mig :-P haha.
men känns bra iaf för man vet att det fortfarande finns några muskler kvar i denna magnifika kropp.
Nästa pass blir förhoppningsvis på måndag eftermiddag kl 15 om jag får gå lite tidigare från jobbet.

Nu till mina tankar om nästa års fiske, Hade redan i år tänkt att jag skulle vara med på VM-kvalet, men insåg att jag inte riktigt hade tid till det i år, eller rättare sagt så var jag lite skeptisk till min förmåga att kunna matcha de som skulle vara med, de gäller ju VM och EM platser, men chansen finns ju om jag beslutar mig för att vara med, chansen är väl minimal, men om de andra har en dålig dag, och jag har en bra dag så finns det en liten chans.

Får se till nästa år om det är några härifrån trakterna som ev vill hänga på, lite tråkigt att behöva åka själv.
Så börja att fundera på det redan nu ni som läser detta.
nu är det ju inte så att min förmåga blir extremt mycket bätre till nästa år, om den blir bättre överhuvud taget,
men jag tänkte iaf försöka mig på en ev start i VM-kvalet, vi får se, men så tänker jag just nu iaf.

Ingen återvändo

Nu är det gjort, som jag skrev i förra inlägget så skulle jag börja på Friskis & svettis gym, var dit som jag sa, men då var det en vikarie där och kunde inte eller visste inte hur man gjorde, shit tänkte jag, nu gäller det att ta mod till sig ännu en dag och parvla sig dit och skaffa det där gym-kortet.

Nu idag på förmiddagen så var jag ner och skrev in mig för ett helt år!!
imorgon blir första passet med tränare tom :-)
ska väl få nåt program att gå efter, så man blir en lean mean fighting machine, dags att väcka de slumrande musklerna, har ju inte tränat på LÄNGE så vi får se vad resultatet blir efter detta.

Ni kanske får se en helt ny person till våren på alla tävlingar, baxar på mig all utrustning på axlarna och knatar iväg ;-) nu ska jag väl inte överdriva det här, men hoppas iaf på lite omfångsminskning och bättre kondition till att börja med. gäller bara att hänga i och inte tröttna när det börjar tråkigt och sluta efter det, får bita ihop den här gången.

Måndag morgon

Då har man nyss fått ögon igen då, måndag morgon återigen.
Ska ut å jobba eftermiddag idag 12,00 - 21,30, men det bryr väl inte ni er i :-)

Har starka funderingar på att börja på gym, rättare sagt på Friskis&svettis gym, får ju rabatt när man jobbar åt kommun, 25% tror jag det är, blir dyrt iaf för att lyfta massa vikter, helår kostar 1700:- .
men det är väl dags att göra nåt åt min kropp, snygg är den ;-) men kan bli annu snyggare,
det är ju det där med viljan också, viljan finns men värre med motivationen, vill gärna ha nån med, samtidigt som jag inte vill det ? så konstigt det kan va.

ska iaf dit  och kolla vad de har för maskiner som jag kan använda mig av, har ju lite problem med ett knä och nuförtiden även problem med en armbåge, bågen går väl över men knät gör väl inte det, bara att bita ihop och kämpa på.
Blir ju snart vinter så då har man väl all tid i världen eftersom metet stannar upp.
Isfisket har jag ju inte bedrivit på några år, iaf tävlingsmässigt, skaffade mig ett gäng med ismetespön för gädda förra året som jag tänkte köra på i år. hmm vill egentligen inte ens tänka på vintern så det slutar vi med nu :-)

Har  några metetävlingar kvar innan jag går i ide.
har inge mer att förtälja just nu, men stay tuned så kommer det mera :-)

be safe grow old

Sämre fiske el rättare sagt dåligt med brax

Var ut en sväng till Tunaån idag på ett T-P pass, mycket fisk men ingen art som jag hoppades på, alltså brax menar jag då, hade inte en braxkänning idag, hade väl det i tankarna att det kunde vara lite sent på året för Tunaån, eller så är det så att de inte hann dit föräns jag åkte.
Fick iaf en massa mört, hade jag plcokat fram 5an al 7an så hade bra mycket mer, men nu fiskade jag bara med Take apart spöt.

Ska väl egentligen fiska med bolo men var riktigt sugen på lite T-P idag, kanske blir lite bolo imorrn, vet bara inte var jag ska, har ingen lust att tampas med gäddorna vid akvariet igen, får hitta på nåt annat ställe för lite träng med bolospöt.

Som ni märker så tog jag inga kort idag heller då kameran blev kvar hemma :-( men nu har den hamnat i fiskebrallan, så blir det fiske imorrn så är den med :-)

Woohoo Ledig helg = Fiske

Men idag ska jag hjälpa syrran att måla huset, eller rättare sagt hon målar jag kör skyliften :-)
kanske råkar få parkinson en stund när jag står med spakarna i näven, och hon 5-6 meter upp i luften :-D

Imorgon ska jag först till Sundborn och kolla på mina syskonbarn när de spelar en fotbollsturnering,
Senare under dagen så har jag lovat mina arbetskamrater att jag ska visa lite när jag fiskar, så det blir en tur till Tunaån igen, Tror det kan bli svårt med Brax, men mört borde jag få, ska åka dit vid ca 12-13 tiden, har någon lust får ni komma ner och kika, sitter vid grillplatsen.
Rapport med bilder kommer imorgon.

Då var man igång igen!

Har varit och fiskat litegrann idag, blev ett kort pass med endast ett spö med i bagaget, Det var dags för lite Bolognesefiske.
Plats blev akvariet i Torsång, när jag kom över bron vid lillälven stod det en äldre man och pimlade från bron??
neranför honom i en båt satt det an annan gubbe och pimplade, hmm tänkte jag, undrar vad de får. man ser ju bron klart och tydligt från min fiskeplats, så jag såg att de fick abborre.
men hur som helst tebaks till mitt fiske nu.

Kom fram för att se att det var väldigt igenväxt på alla platser, med mycket vass en bit ut, hittade en plats som var lite glesare än andra, ville inte sitta där egentligen, men eftersom jag numera bara har ett 3meters håvskaft fick det bli den platsen, där jag kunde trixa in fisken genom vassen och håva den.
Lodade djupet till ca 10m, fiskade precis utanför en kant, när flötet föredömligt drev inåt så bromsades det upp tack vare det, och det var väl där jag fick merparten av min fiskar, som bestod av ett tiotalet braxar några snörisar och endast en mört.
anledningen till att jag slutade tidigare än planerat var att det drev in en stor gren/kvist/pinne, kalla det vad ni vill :-)
men det var inte enda anledningen till att jag slutade, fick nån brax som jag fick över grenen med lite tur och skicklighet.
andra anledningen var att det kom in massos med gädda, en gädda passade på att nypa tag i en brax som jag hade först, och den gäddan var STOR, hade ingenting att sätta emot, hade clipsat upp och var rädd att linan skulle ryka, så jag lyfte upp spöt, nästan lite snett bakåt, så på det viset lyckades jag få loss linan från clipset när den ville iväg, fråga mig inte hur jag lyckades, men det gick iaf.
Efter det så dog platsen helt, så jag plockade helt enkelt ihop och åkte hem.
tackelmässigt var jag nöjd, likaså med själva fisket, körde med 15 gramsflöte.
Vet inte om det är bra att köra med clips vil Bolo, eller om man ska markera linan.

Vilket sätt tycker ni som läser detta fungerar bäst, med clips så ta det ju sin tid för allt att sätta sig om linan blir sträckt vid kastet, och om man markerar linan så kanske man missar märket och kastar för långt å måste veva in, tar sin tid det också, snabbt och smidigt vill jag att det ska gå.

Söndag Morgon

Då sitter man här på en söndag morgon och väntar på att få åka till jobbet, börjar iofs inte förräns kl 13, så man har kanske lite tid till annat först.
Vaknade upp med värk i armbåge, tumme, vet inte riktigt vad det kan vara, men om det inte ger sig snart så blir det ett besök till företagshälsan, har haft denna värk över en månad. nog om det nu. har annat att fundera på istället för detta.
Kanske ska till att städa lite, f*n va tråkigt, men någon måste göra det.

Fisket då?
Har inte haft tid till fiske än, men det kommer. förhoppningsvis blir det en sväng på tisdag då jag är ledig.
Om nån har lust att följa med så hojta till, sessionen blir lite längre och roligare då, måste ju böja träna på lite saker inför de kommande tävlingarna, å sen kan det vara roligt och nyttigt att kunna byta ideér med varandra, kanske finns nåt man inte tänkt på gällande olika tekniker, vad vet jag :-)
Apropå metboxen så har inte tillbehören kommit ännu, och vet inte om jag hinner få dem till början på Okt,
verkar som att det blir ett måste att beställa från utlandet. Prestons prylar passar om man tar bort insatserna, kanske blir såna istället.
får kanske vänta lite, iaf till veckan före och kolla om grejerna hinner komma från Italien, eller om det blir UK.
tar ca 4-5 dar därifrån.
nu får ni klara er själva ett tag, nu blir det städa av :-(

Fiske eller inte

Är i valet och kvalet om jag ska ut å fiska nånting idag, känns som jag inte vet nåt just nu, men kanske blir en vända idag ändå, vi får se, om det blir så blir det fiske med Bolo-spöt, måste behärska den tekniken så jag känner mig skapligt säker på den. Men vart ska jag då!!
Torsång låter som det bästa alternativet just nu, om jag vill ha det ungefär som det är i Husby, iaf  i det närmaste.

ska byta flötet på det spöt först, har ett 8 grams på nu som var tänkt att användas till Nås-tävlingen, nu är det helt andra djup på gång, så det får väl bli 12 eller 15, skriver 12 bara för att jag har bara ett 15grams flöte än så länge, men det blir ändring på det tills dalakampen :-)
men åhhh, nu kom jag på att jag även behöver lite krok, har ju massor med färdiga tafsar, men vill även ha lite krok på sidan om utifall man hamnar på en plats där det går åt lite sånt.

Nu blir det att ringa el maila efter krok.

Sol

Sol !!!
Glömde igår att dra ner persiennerna till sovrummet, och till följd av det så vaknade jag med solen rätt i ögonen :-(
ska ju jobba eftermiddag, så jag kunde ha fått sovmorgon, men så blev det inte, solen såg till att väcka mig.

Har även lagat mina regnbyxor, innefodret hade släppt från fleecen, det är ju fleece bak i rumpan på dem så man har det varmt å skönt, de är i varmaste lagret att ha på sig mitt på sommaren.
börjar bli riktigt händig på allehande göromål ;-)

Nu är det ett tag kvar till nästa tävling i I-mete, så förberedelserna har inte riktigt börjat ännu, ska under veckan försöka ta mig ut på ett Bolognese pass, är inte så hemma på den tekniken, så det behövs lite träning, blir förmodligen lite sånt på första tävlingen + feeder och klump, iaf på braxsträckan.
Hamnar man på mörtsträckan så blir det nog enbart metspö, 9-metarn och 7-metarn som får jobba lite, konstigt nog så får jag det mesta av fisken på 9m, vill ha dem på 7m, det går så mycket snabbare då, men de platser jag hamnat på tidigare så har jag inte kommit utanför kanten med 7m, mörten borde gå att få på kanten, men som jag uppöever det så trivs de bäst utanför, iaf där jag hamnat. vi får se vad jag hittar på.

Ny dag

Då har man smält DM framgången, förutom att Lind knep förstaplatsen, jaja får ta nya tag till nästa år.
Nu väntar Dalakampen som nästa I-mete tävling, får se vad det bjuder på detta år, får hoppas på att det inte är lika mycket vatten där i år som förra året, platserna blev lite väl nära varandra, skyller på Peter som peggade dom ;-) förstår att det inte var det lättaste när vattennivån gör det omöjligt att få isär dem. Har iaf fixat mitt Bolospö, var bara att kapa och limma, spöt blev endast 1 cm kortare. ska försöka komma ihåg att sätta på den där plastkåpan på ringarna, om jag hittar den vill säga.

hittade detta klipp på ett engelskt forum, rätt så roligt :-)

Nu har syster en ny bil, så grattis till henne :-)
Det blev en Renault ClioIII ljusgrön Metallic mycket fin.
Får väl se om jag får testa den nångång framöver.

DM i Internationellt mete

Då var DM-fisket avklarat för detta året.
och det gick bra för min del, kom tvåa sammanlagt efter 3 deltävlingar där de 2 bästa räknas.
Första i Smedjebacken där det var riktigt svårt fiske så kom jag tvåa på min sektion, med 1 Brax måste tilläggas.
Där vann vi även lagguldet :-)

Nu var vi i älven i Nås för de 2 sista deltävlingarna.
Med lite högt vatten så visste vi väl inte vad vi kunde förvänta oss, men rapporterna veckan före om bra fiske för de som arrangerade tävlingen, så hade väl iaf jag stora förhoppningar om bra fiske och mycket fisk.
Men som det visade sig, så blev det inte riktigt så.
Lördag. Hamnade på peg 22, på samma sektion var "Tomas" Enström, Jag, Jörgen Storm, Peter Erikson, Tore Eriksson, Krister Wikström, Peter Lind, Iden ordningen hamnade vi.
Att jag hamnade på samma sektion som dessa storfiskare bådade inte gott, nåja var bara att kämpa på och göra sitt bästa av situationen.
Peter E och jag satte ihop våra T-P fast stormen sa att det var onödigt, han ska få se tänkte jag ;-)
Vid lodning så var det uppenbart, bara att plocka ihop det igen :-( var ca 1-1/2 m djupt och mycket gräs på botten.

Bestämde mig då för att göra det lätt för mig, niometarn plus 2 feederspön åkte upp, tänkte även ta upp bolospöt men toppen hade gått av på det inne i spöbagen.
iaf, fick ihop 1 fisk som vägde 480 gram och kom fyra på det, Lind som hade nerströms kant hade över 9 kg Wikström kom tvåa, Stormen trea, och sen jag, så sammanlagt hitils 6 poäng, SM platsen var så gott som klar, vilket var mitt mål i år.

Andra dagen så hamnade jag uppströms kant, peg 2, nr 1 var borttagen,
var väl inte drömpeggen att hamna på tänkte jag, samma den dagen, med Storm och Lind på samma sektion igen.
pegordningen var, Jag, Åslund, Lind, Sjölin,S Enström, Storm, E Larsson.

Gjorde det väldigt enkelt idag med, tog fram sjumetarn, niometarn, 1 feederspö, och T-P. var betydligt djupare här, ca 2,5-3m.
I början fick de andra nerströms mig fisk först, jaha tänkte jag, det blir en sån dag, med tillslut så kom de till mig med, och jag fick lite grann jag med, hade inte stenkoll på de andra, sista minuten så fick jag på en skaplig brax på T-P som jag inte han få upp i tid tack vara näckrosor som låg ca 3 meter ut, den gick fast i det, och slutsignalen gick, blev riktigt sur för det, trodde sektionssegern försvann med den fisken, fick slänga den bredvid, tippar på att den vägde ca 8hg-1kg.
Men det gick vägen ändå, vann sektionen på 5200gr tätt efter var Lind med 5060gr.
Lind och jag samt Tore Eriksson hamnade på samma poäng, så Lind vann sammanlagt jag tvåa och Tore trea.
Vid samma platssiffror så räknas vikten, och Lind hade högst.

Men hursomhelst så känns det riktigt roligt att komma tvåa på DM.
Så nästa år blir det SM, både Individuellt och Lag. Lag-SM kommer vad jag har hört att gå i Göta Kanal,
det individuella vet jag inte.