Dubbel elastic på mitt vis !

Då ska jag försöka förklara hur jag fixar till en dubbel elastic till take a part spö.

först lite varför jag vill köra med detta ibland.
Jag tycker det passar bra om det är blandad storlek på fisken man kan få, allt från mindre mört till stor brax, då kan det vara svårt ibland att veta vilken elastic man vill köra, kan då ibland använda mig av dubbel elastic.
då den vad jag tycker är lite mer förlåtande vid krokning än vad grov elastic kan vara, inte lika stor risk för att man bumpar fisk.
sedan så är den proggresiv om man råkar få en större fisk på, desto mer den drar så får den jobba på mer för att få ut mer elastic.
finns säkert andra som kan förklara bättre hur det funkar.

Det är lite mer pilligt att få till detta, men tar man det bara lugnt så går det bra, man måste vara lite mera nogrann på vissa saker, återkommer om det längre fram.

börja med att mäta upp elasticen, jag brukar lägga den dubbel på utsidan av de delar jag vill ha den igenom, i detta fall del 1 och del 2.

Del 1 har jag satt en bush på 2,8mm, denna kör jag på alla mina toppar för den passar till nästan all elastic, så får jag alla toppar i samma längd.

Kör jag grövre än blå Hydro så tar jag ut del 1 och sätter en bush på del 2.

Jag använder mig i detta fall Colmic elastic nr 5, 0,90mm, ville egentligen använda mig av nr 4 ca 0,80, men nu hade jag ingen sån, så detta får gå.

När du mätt upp elasticen, jag brukar lägga till 1dm för lite knytmån så knyter du ihop ändarna.

Trä sedan elasticen genom de delar du vill använda och fäst den på en bung, finns hål i den som man ska knyta den i, men eftersom elasticen är knyten redan, så för du igenom den genom hålet och loopar den runt bungen
klipp av ändarna med lite glidmån "har inte gjort det på bilden ännu"

Nu är det dags för att fästa elasticen i andra ändan, jag har här en dacronconnector, tycker den fungerar bra, och håller bort linan på tacklet från spöet litegrann, tycker det minskar risken för att linan trasslar sig runt toppen.
så här ser den ut i sina delar, dels an vanlig fluglinebacking och en Nash TT bead.

Till grövre elastic så använder jag mig av tail rubber, som är avsett för karpfisket, men fungerar ypperligt för detta :-)

fipplar igenom dacronet genom pärlan

Som ni ser så är det en knut i ändan på dacronet, detta är för att inte öglan på tacklet ska glida av.

Tar sedan elasticen lägger dacronet runt som i en ögla.

här måste man vara noga innan man drar pärlan över elasticen, det gäller att kolla noga att man verkligen hamnar i mitten, menar med det att man måste kolla så elsticen drar lika mycket i bägge ändar, annars kan det hända att det blir som en ögla av elastic av en av dessa, ena sidan hänger alltså ut mer från toppen än den andra, om detta händer så få inte panik, utan lossa försiktigt på dacronet och flytta den lite grann.
kom ihåg var lite försiktig, kan vara lite tight att få elasticen i mitten på pärlan

Så här ser det ut när du är färdig

Hur du fäster tacklet kommer senare, men det är mycket enkelt, tycker själv det är enklare än att stå med slemmiga fingrar och försöka få upp den lilla plasthyllsan som finns på connectors av plast.

med detta kan jag köra allt från tunna linor som t ex 0,10 upp till 0,18 utan problem. ingen risk att linan lossnar.

bara att fråga om detär nåt ni undrar över, har säkert glömt nått.

Avbrutet fiske

Torsdag var jag ut till bysjön för att testa några nya flöten som jag inhandlat.
eftersom jag var till samma ställe dagen före med uruselt resultat så tänkte jag att dag 2 akulle bli bättre,
det blev den redan efter några kast, då hade jag fått lika mycket som jag fått efter ca 4 timmar dagen före.

Flötet som användes fungerade mycket bra, testade inte Zero slidern denna dag eftersom jag ville resta detta flöte med ett fast djup, flötet var ett Top MIx carbon fine match 12 gram, kstade spikrakt och kändes som om det flög bättre i luften än många andra flöten.

men fisket som rubriken säger blev avbrutet efter någon timme, med att det kom några killar och frågade hur länge jag tänkte fiska, vet inte sa jag, men undrade varför de ville veta det, jo de tänkte åka skoter på sjön sa de, inga problem sa jag håll er längre bort på sidan bara så skulle det gå bra sa jag, men det fanns inget ställe att åka ut på där borta, hur då da sa jag, jo de skulle använda snöskotrar?, ok sa jag, det ville jag ine missa, så jag bestämde mig för att plocka ihop och kolla på grabbarna och deras skoteråkande.

Så blev det med detta fiske.

snart blir det hur jag fixar till dubbel elastic till TaP, på mitt vis.

Cralusso zero slider igen

Var ut ännu en vända igår med dessa flöten, Nujävlar ska det väl hitts på en lösning tänkte jag.

Provade några kast med min vanliga tackling, samma visa nästan omgående.
Det konstiga är att under lodningen så uppstod inte ett enda trassel, hade ett AAA klämt runt kroken som lodsänke, och detta gjorde tydligen så att det inte blev trassel.

Testade efter ett antal olika kast med att sätta en grövre lina mellan bulken och tafsen. då gick det bättre, inte helt trasselfritt men bättre, inte så att det var fiskbart på en tävling, då skulle jag slitit av detta och kört med vanlig slider.

men det så utt som följande

tafsen-lekande-0,30ca 35cm-lekande-bulk-huvudlina
---------¤¤¤¤-------------------¤¤¤¤-###-------------

fisken gick riktigt surt igår, testade även med bolospö, men ingen lycka, nästan så man funderar om det hänt nåt med sjön, lyckades iaf få upp några finare mörtar samt en skaplig abborre

Lillstupet m slider

Ännu en vända med sliderfiske, var väl tänkt att jag även skulle fiska lite bolognese, men den tanken fick jag lämna bakom mig pga vinden, så vanlig slider blev det.

Har alldrig varit Lillstupet förut, vet att dm gick där för några år sedan, men var inte med då.
Iaf så var förhoppningarna att mycket fisk skulle fångas, men så var inte fallet.
eftersom detta var en liten tävling arrangerad av tunabygdens sportfiskeklubb, så var reglerna ungefär som för springmete, lite annorlunda med fiske direkt, men lov att fiska med vad som hellst, och fisken skulle dödas, detta för att få med lite folk, och att det blir lite krångligt med keepnet när man har ett större område man fick gå till.

Nu blev det inte så mycket folk med, men 8 st var det iaf.

Hade bantat ned utrustningen rejält denna gång, tack vare att fisket började direkt, och jag ville vara med från start, och ine tackla upp hur länge som helst, det som följde med var metboxen, 1 sliderspö, 1 bolospö, håvnätet och mäsket med beten.

började direkt med att skjuta ut mäsket "underhållsstora bollar" blev väl ca 15st, på ett avstånd som jag känner mig säker på att nå även om jag inte lodat ännu, notera att detta var innan vinden började på allvar.

När jag skulle börja fiska så upptäckte jag ganska omgående att vinden ställde till det så att det blev mycket svårt att nå den mäskade platsen. snabbt beslutade jag mig för att skjuta utt några bollar på ett nåbart ställe.

Efter ca 45 minuter så hamnade första braxen i påsen, nu blir det åka av tänkte jag, men inte fan då, den braxen var nog en avhoppare från resten av stimmet och kommit på villovägar :-P
Peter E satt ca 20 meter till höger om mig och körde feeder samt slider + 6 metarn, men tyvärr inga lycka för han heller, han lyckades iaf få 1 lite flatlus = mycket liten brax :-)
fick en brax till innan folke ropade att det var slut, mertacklingen hade påbörjats redan och satt det inte en brax på när jag skulle veva in, fan också tänkte jag, om jag ändå hade hållit koll på spöt när jag plockade ihop resten,
den fick leva, lyckosten.

vanligtvis brukar segervikten ligga runt 12-15kg vid lillstupet, men visade sig från sin sämsta sida denna gång.

Hur fungerade sliderkastandet då, jo i början så trasslade sig nästan varannat kast, ni fattar att vansinnet var nära, men efter nån timme så testade jag att inte ha något napphagel under bulken, och det fungerade mycket bättre, inte felfritt men bättre.
Funderar även på om jag kör för grov lina som huvudlina, tror jag använt mig av 0,19 eller om det är 0,21, och det är en ganska så styv lina, Filstar match.
funderingen är väl som sådan, att vid kast med dessa cralussoflöten så ska flötet låsa, vinkeln på linan och flöteskunstruktionen som den är ska göra så den låser åt ett håll och glider åt det andra, märkte nu att den inte gled så vidare åt rätt håll så att säga, så kanske är så att lintjockleken plus att linan är styv, så kanske linan inte viker sig runt flötet utan styvheten i linan låter flötet glida uppåt vid kast, och tjockleken så att det kilar fst litegranna.

Måste testas idag, tänkte mig en sväng till bysjön igen, gillar bysjön av nån konstig anledning.

Besök i bysjön

Efter de senaste dagarnas fisketorka, så tänkte jag mig att köra lite slider och bolo.

färden tog mig till Bysjön, kan vara ett bra vatten vid andradagens fiske, men lite surt första, nu visade sig sjön från den sura sidan.

Men så är det ibland lyckades med att säkert få ca 1,5 kg abborre, inga större modeller alls utan små, men massor av dem.
fick en brax iaf, vet inte om det var bra eller dåligt, för efter braxen så försvann abborrana, inte alla men många, kan kanske bero på att jag dragit upp dem redan :-)

körde iaf på cralusso zero slider 14 gram, vet att det är lite tungt för användning i bysjön, men det var bara lite test.
hade en slider till på 12 gram, men den har jag testat redan.

Grejer på tork, hade tydligen inte torkat helt från förra vändan, så därför la jag inte i nåt keepnet denna vända.

blandningen för dagen, plus lite Halibut pellets, kanske var de dessa pellets som lockade dit abborrarna.

Hur fungerade flötet nu då, under lodningen så fungerade allt finfint, flötet låste under kastet och gled inte upp på linan, precis som det är designat för.

Men under fisket höll jag på att få spader, varannat kast så gled flötet som en vanlig slider upp efter linan till stoppknuten och sladdrade iväg som en huggorm i luften.
Upptäckte efter otaliga försök till förbättring att kasttekniken vra det avgjörande???? hur kan det vara så, men iaf så fick jag till det så det blev lite bättre om jag inte stannade upp när flötet var bakom mig, utan allt i en rörelse, normalt så brukar jag stanna upp lite när flötet är bakom mig, för att sikta och sedan kasta, men det funkade inte, nu vart jag tvungen att som jag skrev göra allt i en rörelse, inte för att det inte fungerade, men har vant mig att stanna upp.

nästa vända blir det testa av 12 grammarn igen för koll att det inte blir detsamma igen för då måste jag tackla om på ett annat sätt förmodligen.

Liten tävling bland vänner

I Lördags hade Folke A ordnat en lite tävling i internationellt mete, var tänkt som enbart en TaP tävling först, men för at få med så många som möjligt och samtidigt låta andra som inte har nåt sånt spö vara med så blev reglerna minst 5 meter och max 8 meter långspö samt TaP.

Gjorde 2 mäskblandningar på plats,
1 för brax och en för mört,
mörtmäsket var Geer´s Voorn och 1996 svart
50/50. och det fiskades på kort TaP ca 7 meter.
Braxmäsket var 50% Gamma och 50% Skimmermix, samt knappt en halv påse brasem eller karamell kommer inte ihåg riktigt.
Detta hamnade på 13 meter.

Gjorde ordning 2 riggar med 2 grams flöten på bägge, ett storm och ett Jolly (colmic)
kunde ha valt nåt annat flöte för dagen som var lite mera mörtigt kanske, men brukar inte behövas.
jolly fiskades på 13m och storm på 7m.

började hyffsat med mörtfisket, fick några snabba mörtar, samt en hel del löja som irriterade, de räknades inte löjan alltså.

sedan dog det ut på den platsen, men harvade kvar ett tag eftersom de flesta som jag såg och hade sämre drag,
gick sedan ut på 13m fick en mört direkt för att sedan dö ut nästan fullständigt, förutom löjan som dröjde sig kvar.

fick inte igång fisket alls denna dag, utan slutade som siste man :-(

Söndag
Nu krävdes det lite fisk för att få tillbaka självförtroendet igen.
Åkte tillbaka till sjön för att kolla om det kommit in några braxar under natten, och det hade det.
Fick ihop ca 15-20kg på 2,5 timme, Peter D som följt med med sin grabb fick ungefär lika mycket.
Fisket avslutades lite tidigare än planerat pga regn, hade inte några regngrejer med mig, så plockade ihop lite snabbt, när grejerna var ilastade i bilen slutade regnet, hade ingen lust att grava fram det igen.

det var allt för denna gång