Klubbmästerskap

Deltävling nr1

Gick av stapeln vid Torsång och tänkt från början vid Truttjärn, som ligger vid vägen mot Vika.
Men där fanns det inte många platser att få ut 5-6st max, Patrik Liss och jag fick åka längre bort för att kolla var man kunde sitta, hittade någre platser vid en annan sjö men i samma system,nackdelen var där att det kunde bli ojämt, med tanke på att vi fick sitta på var sin sida av vägen, alldeles vid en stor vägtrumma som förenade vattnet.

Ena sidan var mycket blåsig medans andra var midre vindig, där det blåste som minst hamnade jag och Patrik på varsin sida av vägtrumman, medans Jonas och Berndt hamnade på andra sidan vägen också de på varsin sida av trumman då naturligtvis.

Eftersom man planerat att fiska i truttjärn efter mycket brax så hade jag inte med mig så mycket, tog med mig 1 6m spö och  1 8m med toppen borta för att ha grov elastic, för ordentlig bagging. och 2 st matchspön.elit

nu blev det som det blev, och vi frågade alla om det var ok att köra på det viset, att begränsade klassen hamnade i truttjärn och elit på et annat ställe, de gick med på det och vi kunde genomföra tävlingen.

Mäskade upp ca 20-25m ut och på 6:an, 8m tänkte jag ta upp om det blev bagging.
7 bollar på matchspöplatsen och 5 på 6:an, ville inte mäska mer för det var så pass grunt och vi hade alldrig fiskat där förut, så jag visste inte hur fisket skulle bli, så därför var jag lite försiktig.

Började på metspö, tog ca 5 min innan första fisken nappade, en lite mört, sedan tappade jag massor med mört, innanjag fatade att jag skulle bli tvungen att byta tafs, från baggintafsen på 0,16 och 10 ans krok, till 0,10 ocj 16 krok, då fastnade mörten lite bättre, körde på pinkis, och rätt som det är så satt första braxen, rätt så fin ca 8-9 hg. sen mört igen, provade mask och fick brax direkt på det tror jag fick 4 på raken, sen var det stop, loosefeedade lite pinkies, innan jag testade matchspöt, hade sett att patrik fått på det så det borde ev finnas nån på min plats med tyckte jag, tog inte lång tid förrens jag fick där med, inte många men nån lyckades jag lura, men de flesta kom upp på metspö.

Fick ihop 11140 gram, Patrik lite över 10kg, Jonas 7kg och Berndt 3,4kg, och första segern bärgad, nu gäller de andra 2 deltävlingarna, som förhoppningsvis går lika bra ;-)

Många jobbdagar nu

Och lite fiske, var ledig igår och hade planerat att fiska om vädret tillät det, och så blev det inte tyvärr, tänkte ge mig ut och antingen fiska TP eller waggler.
Men vinden hade andra planer så det blev tyvärr inget av det :-(.
är ledig en hel dag igen på tisdag igen och samma planer tills dess, regn är inget hinder, men blåser det för mycket så skiter jag i det helt enkelt, men kan ju inte ha otur med det 2 gånger tycker jag.

Blir ju första deltävlingen av 3 till nästa helg alltså den 29/5, skulle misstänka att vi väljer en sjö där vi får plats allihop, är ju inte så många som brukar vara med men iaf ca 10 st inkl begränsad klass, sen har vi en som är rullstolsburen och också måste få en plats, inte rätt alla gånger att låta han sitta på nåt ställe som inte är lika bra eller som är sämre än var de andra får sitta, svårt att hitta ställen till alla dessa krav :-P
så vi får göra det bästa av situationen.

Men iaf så är det väl därför jag vill komma ut och göra åtminstone ett pass med waggler innan den helgen om det skulle bli wagglerfiske.

mer rapport och kanske någon test igen ;-) längre fram

Örebro dag 2

Dagen efter förnedringen, dags för drabbning nr 2 i Örebro.

Denna gång var det för att återupprätta lite av hedern, det lilla som fanns kvar efter lördagen :-P
tänkte som första dagen, göra det enkelt och smidigt, inte alltför många spön/toppar upptagna.

Satte upp 3 st toppar med 2st 4 grams colmic Jolly, och 1 med 3 grams Cralusso bubble, gränsfall med bubble igår men det åkte upp idag iaf, lodade på 11,5m och 7m skillde ca 30 cm, så jag ställde in alla toppar på efter 11,5 m platsen men markerade djupet på 7m ifall det blev fiske där.
under upptacklingen fick jag ett tips av en riktigt duktig fiskare att skicka ut ca 15 bollar i grund med endast 3 st av dem fulla med mat, för att sedan lägga ut mera när man mäskte att nappen började avta, tänkte som så att jag hade inget att förlora så det fick bli så 12 apelsinstora bollarmed enbart mäsk och 3 bollar med mat i på 11,5m
och 3 bollar på 7m med 1 boll mat, fick bli min get out of jail plats så at säga.
Jonas G hamnade som förste man på samma sektion som jag, och det första man fick se efter startsignalen var han håva en brax, strax efter var det min tur, hade skapligt drag ca 2 timmar för att sedan avta, hade underhållit med lite mäsk under tiden, men när nappen började avta lade jag i 2 bollar fulla med mat för att ev återuppliva platsen, men det blev sämre och sämre, efter 3 timmar så koppade jag ut ytterligare 2 bollar för att sedan låta platsen vila, gick över till jonas och störde honom lite grann :-) förhoppningen var att fisken skulle komma tillbaka på platsen, men det enda som kom var snorgärsen, hade det varit en tävling i flest antal snorpälsar tror jag att jag vunnit lätt, spelade igen roll hur jag betedde mig, ändrade djup, flyttade hagel mm mm, ingenting hände, testade 7 m platsen, 1 lite bjökna och 1 lite mört var allt jag fick där.

Slutade på en 6:e plats på sektionen på 5440 tror jag det var, Jonas 2:a på 7,5 det var många på 5,5 kg, attans också, 1 brax till och jag hade tagit många placeringar, men men, så är det med fisket.

Helgens vinnare Mikael Tono

strax före lottning på söndag

Kärrorna färdigpackade på vagnen, spände naturligtvis fast dem på lördagen så de inte skulle rulla runt i kärran.

Örebro öppna

Ja, vad ska man säga om första dagen?
Uselt är bara förnamnet, fiskade som en riktig kratta idag´.
Måste ha gjort något som var helt fel iallafall så mycket vet jag, när peggrannarna får runt 4 kg och jag 1,8kg, sist på sektionen :-(, tror det hänt endast 1 gång förut, så nu blir det 2 gånger som jag äntrade den minst ärofyllda platsen.

vad gjorde jag för fel då, kan ju bara gissa vad som hände, och jag tror jag var för feg med mäskningen helt enkelt.
Började med 7 st apelsinstora bollar på 11,5m och 3 grapestora på 7m platserna, fisket började skapligt fick en bjökna på ca 3 hg efter 5 min, som följdes åt av några små, samt ett par mörtar, sedan började snorgärsen nappa, så jag bytte snabbt till 7m platsen, fortsatte att få småmört och björkna, inge underhållsmäskning förutom sticky mag med grus.
men sedan dog bägge platserna, och jag försökte få igång dem igen med lite mäskning, inte mycket men 2 små på vardera plats, hände inte mycket, fick någon ströfisk då och då, men inte så man kände att det fanns fisk på platserna.
Fick alldrig igång nån plats utan fick hjälplöst se på när lilja på vänster sida ta hem andra platsen på sektionen som Lind vann förresten.
förändring blir det imorgon vet jag, ska lägga i lite mera mat i mäsket för att kanske ev hålla dom kvar lite längre, och dels för att det ska förhoppningsvis vara lite mera brax på plats efter det att dom kommit in på mäskplatserna tills dess.

mer rapport kommer imorgon eler på måndag, bara att bryta ihop och komma igen som man säger.

be safe grow old

Analys av mitt fiske i Arboga

Då har man vart till Arboga och kört en tävling arrangerad av constellation och matchangler united.

Första dagen lottade på peg nr 12, hade ingen aning om hur platserna var så det var bara att fiska och se vad man kunde göra.
Fick Tom östlund på min högra sida och Ulf Hedlund på min vänstra.
Dagen började mycket bra, kom dit vid 8,30 ca, hade hört från dagen innan att det skulle vara runt 10 gramsflöten som passade strömmen.
packade i ordning peggen som vanligt innan tävling, lite strul innan man kom in i det hela, var ju första tävlingen för i år, satte upp 3 toppar 1 med Cralusso Bubble 8 gr och 1 med Torpedo tuning 10 gr
och 1 med torpedo Tuning 12gr, lodade och djupet var väl ca 3,5 m, skapligt slät botten en lite skillnade på djupet mellan 11,5 och 13m men den var inte mycket ca 5 cm, och lite sluttande mot min högra kant, men inte så att det skulle påverka mäsket tänkte jag, men hade det i åtanken vid mäskningen iaf.

de första 10 minutrarna förflöt lugnt och stilla, endast ett napp!! och den bommade man naturligtvis, Tom till höger fick en stor mört nästan omgående, och åtföljdes av mer fisk, sen började det nappa rätt så bra för mig tyckte jag, kunde hålla jämna steg med de flesta, ända tills blåsten kom, då kände jag att det behäskade jag inte tillräckligt för att få en skaplig betespresentation, var så man nästan fick lyfta spöt och följa med vinden så att spöet inte skulle smälla av. nåt jag måste träna mer på, att bli bättre att fiska i hård vind.
Vägde in ca 8,5kg, men högsta vikten på sektionen var ca 16,6kg, så där låg man i lä ordentligt.
Var iaf nöjd med mäsket, kände att det var en bra respons på den, Geer´s stod för den.

Andra dagen och återigen vindpinat Arboga och denna dagen peg nr 3 och Uffe på min vänstra sida igen.
Denna dag var nästan lika, kände att det fanns fisk ute på mäskplatsen och fick väl hyffsat 2 timmar.
Sen kom GÄDDORNA in på platsen, och det var inte vilka gäddor som helst, första jag fick på höll mig sysselsatt 10-15 minuter, och elasticen fick kämpa tills den bottnade, och jag körde med vit Hydro och den är mer elastisk än sk vanlig elastic, men drar ihop sig fortare om man kan säga så. men spöt fick bekänna färg när den bottnade iaf, fick lov att höja upp spöt och följha efer lite med den, som tur var så fortsatte inte gäddan då utan stannade upp och stod nästan stilla, trodde ett tag att de fastnat i nåt tills jag fick se att den rörde sig uppströms, men till slut så bet den av tafsen.

Efter den bataljen så märktes det stor skillnad på mäskplatsen, inte mycket fisk där nu, efter ett tag så behagade en lite bjökna att nappa, snabbt in med den tänkte jag innan gäddan snöt den med, men men ack vad jag bedrog mig, den haffade åt sig den som den sista målitiden och så var det i full gång igen, typiskt var det inte det ordet som kom ur min mun kan jag säga. men så släppte den igen, men var efter och snodde fisk av mig 4 GÅNGER.
så ni kanske kan tänka er att min mäskplats inte hyste så värst mycket fisk förutom just det GÄDDA, inte mycket man kan göra sådana gånger, utan det är att gilla läget och komma igen nästa tävling.
Ulf Hedlund vann sektionen överlägset med lite över 14 kg mot min 5,5 kg.

Tom Östlund vann över 2 dagar med Mattias Larsson tvåa och Uffe på tredje plats, bra gjort uffe.

Nästa tävling blir i Örebro 7-8 Maj, och där hopps jag på lite mindre gäddor :-)