Nordic Bagging Meeting

Har varit till söderhamn och Nordic bagging meeting, som skulle visa sig från den kalla sidan för halva startfältet iaf ;-)
Hade haft lite jäktigt under veckan innan helgen, så förberedelserna kändes inte som de var på topp,
packade bilen och åkte redan på fredagen, skönt att vara på plats och slippa åka så tidigt på morgonen, hinner även kolla lite på sträckan och kanske kunna göra en bedömning på vilka flöten man kan använda sig av.
 
Blandade iordning mäsket på fredagkvällen vid vandrarhemmet,
det bestod av Mondial canal special, ströbröd, mald hampa, samt vanilj.  tillsatserna hade jag i på lördag morgon, ville ha det lite aktivt.
44 st väntade tålmodigt på sin lott, Jag drog nr 32 andra sidan ån, från i år hade Folke varit tvungen att flytta 2 sektioner till andra sidan pga att träden vuxit såpass att de skulle vara ivägen.
Det skulle senare visa sig att den sidan vart kallad solsidan, just pga solen och att den var mycket varmare :-)
 
Tacklade upp endast en T-p topp som jag krängde på ett 5grams stream bullflöte på, skulle ha klarat mig med lättare flöte, men valde att hoppas på baggingfiske, så då borde flötesstorleken kanske inte ha så stor betydelse,
Huvulinan var 0,185 Colmic X-5000 och tafsen 0,165, fiskade ca 11 m och hade även en plats på 5metarn,
Grundmäskningen startade, jag lade på 11 metersplatsen i 4 bollar i apelsinstorlek späckade med majs, casters, maggot och hampa, sköt även ut lite maggot med bellan, på korta platen valde jag att endast loosefeeda maggot och majs,
Började med 7 metarn och fick drag direkt, forsta fisken var en skapligt mört på ca 400gr, men precis när jag greppade den så släppte kroken och satte sig med hulling och allt i ringfingret, ägnade några minuter åt att försöka lirka ut kroken, till slut fick jag ut den iaf.
Fisket fortsatte bra i ca 15 minuter för att sedan av någon konstig anledning så dog det ut sakta men, tur nog var det lika för alla, gick över till T-P och fick några sporadiska napp lite då och då, testade med att lägga ut en boll med mäsk igen, men då försvann nappen helt, gick efter en och en halv timme över till att fiska med femman, då jag sett att grannen på peggen nedanför fått några st på korta platsen, fick 1 mört och 2 små skimmers där på en halvtimme, gick utt på 11m igen och det var lika, jag kunde få 2-3 st snabbt för att det sedan skulle dö ut igen en stund, sista timmen var sämst då fick jag nog endast upp 2 fiskar, men tappade däremot flera som man bara kände att man skrapade lite på, testade med mindre bete men hade då inte ett napp, utan det var 5-6 maggotar som jag hade nappen på, det var flera som var ut på walkabout, så man visste att det var surt överlag, så det var bara att gneta på., hörde att de hade testat med tunnare linor och mindre krok utan resultat så jag valde att fortsätta med det jag hade på, då fick jag iaf nåt. 
Sektionen var jämn kilomässigt sett och jag lyckades ta sektionsvinsten med 600gr tillgodo mot tvåan
Vikten jag fick var 10 180 gr.
 
Dag 2
 
Hamnade återigen på solsidan, vilket jag hoppades på, då nästan alla som satt på skuggsidan sa att det var riktigt kallt, samma sektion som lördag men på peg 26.
 
valde att köra samma mäskblandning, men denna gång koppade jag ut allt på långa platsen, och valde även at lägga lite mera i grunden eftersom det verkade vara mera brax i ån än tidigare år, så det blev 8 bollar späckade med mat, och jag kastade även ut 2 bollar på korta platsen, tänkte ungefär lika som dagen innan att jag skulle loosefeda med maggot lite men ofta, för att se om det fungerade, hade skapligt drag 30 min, likaså hade nog de flesta det såg det ut som, men sen dog det ut igen och blev segare, hade svedlund och östlund på kanten, och vad jag kunde se så hade de bättre drag än mig under tävlingen, fick lika som lördag fisken sporadiskt,
2-3 st sedan lugnt att tag, sedan fisk igen, fick inte någon riktig koll på hur jag skulle göra för att hålla fisken kvar, vad man än gjorde så fick man ingen riktig respons. Trodde att Micke Åslund till vänster om mig hade likadant fiske och vi slog vad om en pilsner tll nästa sm om vem som skulle ha mest, Micke nu är du skyldig med en öl :-)
Fick ihop 15 600 gr, och blev slagen av Svedlund som hade  strax över 25 kg och Östlund som hade lite över 22kg. Kom 3:a iaf
 
Allt som allt så är jag riktigt nöjd med helgen :-D

Kommentarer
Postat av: Storm

Bra firrat Tommy :)

Söderhamnsån blir man aldrig klok på när det gäller mäskning, fiskmängd från år till år och det är väl det som är tjusningen.
Hae't Gött !

2012-10-31 @ 14:27:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0