Min tid i Dorotea på Lappland Bream Master

Att förbereda sig för en fyra dagars Internationell metetävling är inte det lättaste.
Vad ska man ha med sig, hur mycket mäsk ska det gå åt, och hur mycket beten ska man ta med sig!!!!!
Frågorna var många innan man for, rådfrågade Patrik Liss som varit där året innan om vad man kunde förvänta sig.
Mitt mäskförråd som följde med vart ca 30 kg, räknade med att det skulle gå åt ca 5 kg om dagen, det blir 20kg på 4 dagar, men tänkte att lite extra ville man ju ha med sig.
Beten som införskaffades var 4kg mask och 4liter maggot, tänkte lika där, 1 kg mask och 1liter maggot om dagen, skulle det bli över så hade man det kvar till nästa dag.
Tackel skulle knytas, men vilka, hörde att de hade haft stora problem med mört året innan och de fick köra med
8-10grams flöten för att överhuvudtaget komma igenom mörten och ner till braxen, och det på endast 1,5-3,5 meters djup, men såna tog jag inte med, de tyngsta som gjordes var 6 gram.
Lintjockleken varierade mellan 0,16 - 0,20, krokstorleken blev 8-12 Colmic N500, en krok som jag tycker är bra till stora beten och den är samtidigt grov i godset, kanske lite mindre i storleken om man jämför med andra krokar, men den har ett stor gap och en bra form, som krokar bra.
Bilen packades iaf dagen före avfärd, skulle hämta farsgubben och släppa av honom i Östersund för vidare avfärd mot slutmålet Doro Camp i Dorotea.
Åkte 05,30, lite tidigt kanske, men visste att väl i Östersund så skulle det drickas kaffe mm, innan man for vidare.
Kom fram och jag var inte först på plats, hade pratat med Patrik och Jonas som skulle komma om 1 timme ungefär.
Eftersom arrangören har valt att förmäska platserna, så var vi inte sena att tacka ja till att följa med att hjälpa till, fick ju chansen att se sträckorna före, 5 stora bollar och en halv burk majs fördelades på platserna.
På kvällen 12/6 lottades sektionerna, och peggarna skulle lottas på plats på mornarna på sektionen 09,30, blev tidigare eftersom alla oftast var på plats tidigare, vilket var helt perfekt, alla fick gott om tid att bära grejerna till sin peg, det var ju ren skogsmiljö, så på vissa platser var det lite snårigt att ta sig till, men det gick bra.
De som samåkte fick om de ville fiska samma sektioner, så de skulle slippa åka och släppa av någon vid en och sedan åka vidare, det var några som valde att inte fiska samma sektioner och de var 3 som samåkte, de blev en ganska lång tripp varje dag för dem, men åker man i tid så var det inga problem.
Sektionerna lades i 3 olika sjöar, sek A-Ullsjön, B-Lavsjön, C-Lavsjön och D-Sallsjön,
sektionerna i Lavsjön lades på var sin sida om sjön, som var stor, så det var inget som påverkade sektionerna.
Ullsjön och och C sektionen var nya platser för året.
Vänsternäven fick agera lottarm denna gång, Min sektionsindelning blev C A B D
Vi bestämde på campingen att eftersom vi som skulle fiska på C första dagen bodde där så lottade vi på morgonen innan vi åkte, så vi fick väldigt gott om tid på oss, vilket jag tyckte var bra, slipper all jäkt, samt man har gott om tid på sig med att sätta upp boxen med allt som tillkommer.
Drog iaf Peg nr 2, rätt så bra tänkte jag, näst kant, men fick höra före att de vunnit på andra kanten när de hade provtävling där 2 veckor innan, jaha tänkte jag, blev kanske inte så bra ändå, men det visade sig finnas fisk även där och mindre på andra kanten, fick till slut ihop nästan 18 kg fattades nåt hg, Leif vann på peg nr 1 på 37kg.
Patrik vann sin på nytt sjörekord på samma sjö fast den på andra sidan B-sek på ca 82 kg, grym vikt tänkte jag.
Andra dagen blev det ännu  en sträcka, denna gång A-Ullsjön, fick där ihop 13kg, vann gjorde dom på 20kg ca, så det var en jämn sjö på det viset, men viktmässigt inte vad man kanske borde haft, eftersom det är vikten efter 4 dagar som avgör vinnaren. fast denna dag fick de ännu ett nytt sjörekord på lavsjön B-sektionen 84 kg.
På den tredje dagen var det lite prat om att det förra året vart en dimp i fisket just tredje dagen, skulle det bli så i år också var mångas funderingar, kan sjöarna verkligen hålla för så mycket fiske, det skulle det visa sig att det gjorde de.
som jag skrev tidigare så hamnade jag på B-sektionen där det de tidigare två dagarna får sjörekord på över 80kg, tveksamt om de skulle bli det även en tredje dag.
Den peg man inte ville ha var nr 5, men den slapp jag, Bo Enström lottade först och drog just den, sen var det min tur och jag fick nr 2, eftersom vi var ojämt antal startande, så var det en sjö om dagen som fick en tom peg, som mäskades upp efter tävlingen, så det inte blev en omäskad plats till dagen efter. vi valde innan tävlingen att mittenpeggen skulle vara tom, så det blev peg nr 3, till vänster om mig villsäga. lite tur var det, nästan kant och fisken som fanns där skulle förmodligen gå till antingen mig eller den på andra sidan den peggen, turligt nog valde den att gå till mig, tror jag iaf :-)
Mäskade upp 2 platser, 1 på 8meters platsen och en på 6 meters.
Det hela började bra, med att dra en brax på blnkkrok redan när jag lade i 6 metarn för att se var jag skulle kasta bollarna, tyckte först att jag lodat som en...... ja ni vet.
men det visade sig vara en brax som tog på blanka kroken, skulle de sticka nu när jag började mäska, var ju inte djupare än ca 1,7m ca.
mäskade iaf upp den platsen mest med 15 stora bollar med massor av mat och 6 på 8 meters platsen.
Började lite segt, fick en abborre direkt som följdes av några mörtar, detta var på 8 metersplatsen,
Testade med sjumetarn som jag tagit ur toppen på och satt dit en elastic modell grövre, så den vart 6 meter.
efter en halvtimme kom första braxen, sen var det ett rejs med att hinna mata samtidigt som man fiskade, har alldrig varit med om att det nappat så mycket brax, det var som att fiska löja, flötet hann alldrig ställa sig rätt, utan låg och fladdrade på ytan ungefär som när man fiskar löja i mängder.
Detta höll på i 4 timmar, med kanske några minuters andrum mellan varven emmelanåt, kan säga att det var tur att jag la i 2 nät från start.
Fick till slut ihop 89,980gr alltså 89 kg och 980 gr, skulle säkert ha varit över 90 kg om inte mer om vi inte sullat vid invägningen, då det var några fiskar som behagade att hoppa ur nätet och vågnätet samtidigt, så man fick kasta sig runt bland stenramlet och plocka tebaks dem, så några hamnade säkert i vattnet :-P jaja, man lär så länge man lever.
Nåväl, ett nytt sjörekord blev det, och ett ordetligt personbästa, blir nog Mycket svårt att överträffa skulle jag tro.
Men det jag tar med mig till nästa år är, lite grövre mäsk samt flera tafsar, för det gick åt några.
Men jag måste säg att jag hoppas verkligen att det blir av även nästa år.
hoppas detta kan hjälpa några som kanske tvekat att åka, men bättre braxfiska finns knappast att hitta.
gå in på www.lapplandbreammaster.com för att se resultaten samt bilder.
be safe grow old

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0