KM 1, inte som jag tänkte mig

Då var första deltävlingen avklarad, och det gick inte som jag tänkte mig tyvärr.

Tar det från början,
Åkte till Truttjärn och hoppades att vattnet inte hade ökat, för det skulle eventuellt innebära andra platser för både oss i Elitklassen och begränsade klassen, men nu blev det inte så som tur var tänkte vi.
Det var blött att ta sig ut till peggarna, men Jonas G och Patrik L hade föredömligt lagt ut pallar som vi kunde sätta upp boxarna på, så väl där så blev det super att fiska från.
Hade planerat och var helt säker på baggingfiske, med mycket brax, så grejena som togs med var enbart upptacklade för detta.

I spöbagen hamnade 2 st matchspön, 1 feederspö och 2 långspön.
Plockade först fram 1 13 fots matchspö/wagglerspö,
och ett 6 meters köttaspö med 0,18 lina och 0,16 tafs med 10ans krok, tog med några reservtackel, med samma dimensioner.
Lodade upp ca 25m ut med matchspöt var ca 1,5 m djupt, på det satt det 0,18 huvudlina med 0,16 tafs och ett 8 grams waggler.

lodade upp 6 metersplatsen, där var det ca 1m djupt, med skapligt med tid kvar till fisket så åktes det iväg för att inhandla dricka, för det var varmt ute denna dag.

Jag stannde kvar på plats, tänkte då att det var lika bra att plocka fram det andra matchspöt också,
tråkigt om det trasslar sig och jag måste ta fram det senare, går åt lite tid till det.
sagt och gjort så åkte det fram ett 14 fots, samma upptackling på det med linan och flöte.

Vid mäskningen så sköt jag ut 10 apelsiner på 25 m, och 5 st på långspöplatsen för där tänkte jag loosefeda maggots, när de kom in på den platsen.

började med waggler, och fick se Jonas dra en brax på första utlägget på waggler, det kanske blir bra med fisk idag tänkte jag, även om vädret var emot oss rejält med stekande sol och vindstilla för det mesta.
Jonas började bra med en skaplig brax direkt följt av några jättesmå, Berndt B fick inget ute på wagglerplatsen så han började fiska småfisk med långspö,
Fick min första bra efter ca 1/2 timme, rätt så skaplig, 
Patrick började också med långspö.
Efter ett tag testade även jag det och fick ca 4 löjor och 2 mörtar, nej tänkte jag, inte detta jag vill ha, så körde på ute på matchspöfick en till brax som det var något med och några små.
för Jonas trasslade det till sig rejält och fick köra med ett lättare flöte som gjorde så att han inte kom ut dit han mäskat.

Tyckte att braxen nappade väldigt konstigt och tappade flera stycken, det var väldigt svårt att urskilja nappen riktigt, för det var växtlighet på botten som gjorde att flötet betedde sig väldigt konstigt ändå tippar på att det var näckrosor som inte växt upp riktigt. så bara det att jag inte kunde fiska på botten utan var tvungen att fiska lite högr upp gjorde saken inte bättre.
provade med singel maggot, jättemaskar, småmaskar, och normala maskar, det jag tyckte fungerade bäst var den normala.
gick ner i tafstjocklek, men vet inte om det hjälpte.

Vid invägningen så stannade vågen för min del på 2,750 gr, inte mycket.
Berndt B vann på över 4 kilo, Patrik över 3 kilo jag på 2750, och Jonas på 1800gr

Ångrar mig nu i efterhand att jag inte tog med lättare grejer för småfisken, men detta var ett onormalt fiske, normalt vid den här årstiden så brukar det vara mest brax i farten.
Får ta nya tag till nästa vända i Augusti.
Nästa tävling blir SM i Nyköping, har fått lite tips från Patrik och Berndt om vad dom tror det blir för fiskeoch vad man borde satsa på.

untill next time

Be safe and grow old 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0