Dubbel elastic på mitt vis !

Då ska jag försöka förklara hur jag fixar till en dubbel elastic till take a part spö.

först lite varför jag vill köra med detta ibland.
Jag tycker det passar bra om det är blandad storlek på fisken man kan få, allt från mindre mört till stor brax, då kan det vara svårt ibland att veta vilken elastic man vill köra, kan då ibland använda mig av dubbel elastic.
då den vad jag tycker är lite mer förlåtande vid krokning än vad grov elastic kan vara, inte lika stor risk för att man bumpar fisk.
sedan så är den proggresiv om man råkar få en större fisk på, desto mer den drar så får den jobba på mer för att få ut mer elastic.
finns säkert andra som kan förklara bättre hur det funkar.

Det är lite mer pilligt att få till detta, men tar man det bara lugnt så går det bra, man måste vara lite mera nogrann på vissa saker, återkommer om det längre fram.

börja med att mäta upp elasticen, jag brukar lägga den dubbel på utsidan av de delar jag vill ha den igenom, i detta fall del 1 och del 2.

Del 1 har jag satt en bush på 2,8mm, denna kör jag på alla mina toppar för den passar till nästan all elastic, så får jag alla toppar i samma längd.

Kör jag grövre än blå Hydro så tar jag ut del 1 och sätter en bush på del 2.

Jag använder mig i detta fall Colmic elastic nr 5, 0,90mm, ville egentligen använda mig av nr 4 ca 0,80, men nu hade jag ingen sån, så detta får gå.


När du mätt upp elasticen, jag brukar lägga till 1dm för lite knytmån så knyter du ihop ändarna.


Trä sedan elasticen genom de delar du vill använda och fäst den på en bung, finns hål i den som man ska knyta den i, men eftersom elasticen är knyten redan, så för du igenom den genom hålet och loopar den runt bungen
klipp av ändarna med lite glidmån "har inte gjort det på bilden ännu"

Nu är det dags för att fästa elasticen i andra ändan, jag har här en dacronconnector, tycker den fungerar bra, och håller bort linan på tacklet från spöet litegrann, tycker det minskar risken för att linan trasslar sig runt toppen.
så här ser den ut i sina delar, dels an vanlig fluglinebacking och en Nash TT bead.

Till grövre elastic så använder jag mig av tail rubber, som är avsett för karpfisket, men fungerar ypperligt för detta :-)

fipplar igenom dacronet genom pärlan
 
Som ni ser så är det en knut i ändan på dacronet, detta är för att inte öglan på tacklet ska glida av.

Tar sedan elasticen lägger dacronet runt som i en ögla.


här måste man vara noga innan man drar pärlan över elasticen, det gäller att kolla noga att man verkligen hamnar i mitten, menar med det att man måste kolla så elsticen drar lika mycket i bägge ändar, annars kan det hända att det blir som en ögla av elastic av en av dessa, ena sidan hänger alltså ut mer från toppen än den andra, om detta händer så få inte panik, utan lossa försiktigt på dacronet och flytta den lite grann.
kom ihåg var lite försiktig, kan vara lite tight att få elasticen i mitten på pärlan

Så här ser det ut när du är färdig



Hur du fäster tacklet kommer senare, men det är mycket enkelt, tycker själv det är enklare än att stå med slemmiga fingrar och försöka få upp den lilla plasthyllsan som finns på connectors av plast.

med detta kan jag köra allt från tunna linor som t ex 0,10 upp till 0,18 utan problem. ingen risk att linan lossnar.

bara att fråga om detär nåt ni undrar över, har säkert glömt nått.


be safe grow old

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra :)

2011-07-17 @ 11:32:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0