Vad väger en Feeder??????

En sak jag funderat på länge är vad en feeder väger egentligen!!
För många kanske ett onödigt vetande, men jag har tänkt ett tag på det.

Om man te x. köper ett feederspö som har kastvikten 40-80 så kan man ju kanske inte smaska på en feeder som i sig själv väger 60-80 gram för att sedan fylla den med mäsk.
då borde man kanske välja ett spö som har lite mer egenskaper för att kasta tyngre feedrar, kanske ett spö som har angivet 6o-120 gr som kastvikt, men de flesta känner nog om spöt är felklassat vilket kan hända när det gäller olika fabrikanter, eller så tycker tillverkarna att spöt tål mer än andras tillverkare med liknande spö.
vad vet jag om detta egentligen...

Nåja detta är mina funderingar, och ni får gärna komma med andra åsikter om detta om ni vill.

Jag har iaf vägt 3 st feedrar först utan mäsk och sedan med mäsk, bara för att kolla vad vikten blir,
blev faktiskt lite förvånad över resultatet.

Visar först vad feedrarna väger utan mäsk

Traper cagefeeder rund 40gr
 väger 42 gram utan mäsk

 Väger 68 gram med mäsk, mäsket väger alltså 26 gram

Garbolino Rocket feeder Large 40gr 
 39 gram utan mäsk

 75 gr med mäsk, mäskvikt = 36 gram

Garbolino Rocket feeder Medium 40gr
 37 gr utan mäsk

 63 gram med mäsk, mäskvikt = 26 gram

Nu är detta lika vetenskapligt gjort som med det andra mäsktestet som finns några inlägg tidigare ;-)

Men jag blev iaf lite förvånad över att mäsket inte vägde mer än vad det gjorde.
Nu är det ju så att detta mäsk var hyffsat lätt i sig själv, och att andra mäsksorter naturligtvis kan vara tyngre, likaså om man kör med Leem/Lera, eller fuktar det mera än vad jag gjorde,
Men tror inte vikten blir allför stor med tanke på hur lite man får i feedern.

men för jämförelsens skull så kramade jag en såkallad underhålls boll för att kolla vikten på den med
 och som ni ser så väger den  56 gram, mäsket är detsamma som jag använde tidigare.

Jag själv trodde innan  testet att mäsket skulle väga betydligt mer än vad det gjorde, och att det inte kommer ut mycket mäsk eller mat till fisken när man fiskar med denna metod, om man nu inte kastar om 1 gång i minuten.
det blir ju som med allt annat vad gäller mäskning en övervägning om man mäskat för mycket eller för lite när nappen avtar, om man nu får nåt napp vill säga.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0