Lillstupet m slider

Ännu en vända med sliderfiske, var väl tänkt att jag även skulle fiska lite bolognese, men den tanken fick jag lämna bakom mig pga vinden, så vanlig slider blev det.

Har alldrig varit Lillstupet förut, vet att dm gick där för några år sedan, men var inte med då.
Iaf så var förhoppningarna att mycket fisk skulle fångas, men så var inte fallet.
eftersom detta var en liten tävling arrangerad av tunabygdens sportfiskeklubb, så var reglerna ungefär som för springmete, lite annorlunda med fiske direkt, men lov att fiska med vad som hellst, och fisken skulle dödas, detta för att få med lite folk, och att det blir lite krångligt med keepnet när man har ett större område man fick gå till.

Nu blev det inte så mycket folk med, men 8 st var det iaf.

Hade bantat ned utrustningen rejält denna gång, tack vare att fisket började direkt, och jag ville vara med från start, och ine tackla upp hur länge som helst, det som följde med var metboxen, 1 sliderspö, 1 bolospö, håvnätet och mäsket med beten.

började direkt med att skjuta ut mäsket "underhållsstora bollar" blev väl ca 15st, på ett avstånd som jag känner mig säker på att nå även om jag inte lodat ännu, notera att detta var innan vinden började på allvar.

När jag skulle börja fiska så upptäckte jag ganska omgående att vinden ställde till det så att det blev mycket svårt att nå den mäskade platsen. snabbt beslutade jag mig för att skjuta utt några bollar på ett nåbart ställe.

Efter ca 45 minuter så hamnade första braxen i påsen, nu blir det åka av tänkte jag, men inte fan då, den braxen var nog en avhoppare från resten av stimmet och kommit på villovägar :-P
Peter E satt ca 20 meter till höger om mig och körde feeder samt slider + 6 metarn, men tyvärr inga lycka för han heller, han lyckades iaf få 1 lite flatlus = mycket liten brax :-)
fick en brax till innan folke ropade att det var slut, mertacklingen hade påbörjats redan och satt det inte en brax på när jag skulle veva in, fan också tänkte jag, om jag ändå hade hållit koll på spöt när jag plockade ihop resten,
den fick leva, lyckosten.

vanligtvis brukar segervikten ligga runt 12-15kg vid lillstupet, men visade sig från sin sämsta sida denna gång.

Hur fungerade sliderkastandet då, jo i början så trasslade sig nästan varannat kast, ni fattar att vansinnet var nära, men efter nån timme så testade jag att inte ha något napphagel under bulken, och det fungerade mycket bättre, inte felfritt men bättre.
Funderar även på om jag kör för grov lina som huvudlina, tror jag använt mig av 0,19 eller om det är 0,21, och det är en ganska så styv lina, Filstar match.
funderingen är väl som sådan, att vid kast med dessa cralussoflöten så ska flötet låsa, vinkeln på linan och flöteskunstruktionen som den är ska göra så den låser åt ett håll och glider åt det andra, märkte nu att den inte gled så vidare åt rätt håll så att säga, så kanske är så att lintjockleken plus att linan är styv, så kanske linan inte viker sig runt flötet utan styvheten i linan låter flötet glida uppåt vid kast, och tjockleken så att det kilar fst litegranna.

Måste testas idag, tänkte mig en sväng till bysjön igen, gillar bysjön av nån konstig anledning.


be safe grow old

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0