Efter op

Jaha, då har man kommit hem efter operationen, kom hem lite senare än beräknat pga av lite komplikationer.
Kirurgen misstänkte lite tarmvred till en början, men kunde även vara gasen de fyller en med under själva ingreppet, så med andra ord så såg man säkert ut som en spärrballong kan jag tänka mig.
Men nu har jag varit hemma 2 dagar iaf, och det blir bättre och bättre.

När jag vaknade upp eller väcktes efter ingreppet så stod det en massa sköterskor där och ville man skulle kliva upp direkt och ta några steg, lite stapplande var det men det gick vägen, hade fruktansvärt ont i mellangärdet och fick således morfin mot det, smärtan försvann men ersattes med illamående :-P
halsen ska vi inte tala om, de fick tydligen problem med att sätta slangen i halsen så det blev lite sår där, men det gick över rätt så snabbt som tur var.
Magen gjorde så att jag inte fick i mig mer än 3 av de 5 dl vatten man skulle ha dagen efter op.
fick ha extra dropp.

Andra dagen så skulle det intagas 1,5 Liter vätska, lyckades sörpla i mig ca 7 dl, även det var för lite, så det blev lite mera dropp med näring.
En manlig sköterska kom å sa att han trodde att värken jag hade berodde säkert på att gasen inte gått ur kroppen så ett par tre rejäla brakskitar skulle vara det jag behövde, men vem kan släppa ifrån sig när det ligger 4 till i salen, fick gå runt med en sån där stång med droppflaskan hängandes, och försöka klämma fram nån brakare.
försökte klämma fram någon men kom bara småfjärtar. 

Men iaf så var de flesta sköterskor snygga :-) det enda som piggade upp en i den annars trökiga tillvaron, 

Kollade vikten idag för skojs skull, och med stora ögon så såg jag att jag minskat med 5kg, och det sen i måndags, alltså 1 kg per dag!!
Men det är väl kanske inte så konstigt med tanke på att man knappt får i sig nåt, mina måltider ser ut som följande.

Frukost:     0,5dl vaniljyogurth + 1-1,5dl lättfill eller A-fil
Mellanmål: 1,5dl smothie "semper" från 1 år 
Lunch:       1,5-2dl varm soppa, Keldas släta soppor funkar bra, med en klick Kesella i för proteinets skull
Mellanmål: 1,5dl fil el yogurth
middag:     1,5-2dl varm soppa 
Mellanmål: 0,5dl V-yogurth + 1,5 dl A-fil

Vatten eller annan vätska som kaffe ska man ta mellan måltiderna, annars får det inte plats.

Låter riktigt enformigt och det är det, är så j*vla trött på soppa nu, vill ha nått att tugga på, men får väl hålla ut tills nästa vecka, sen blir det Puré mat, som te x mosade bananer, ägg, keso, fiskbullar, potatis, kalvsylta mm,mm
det man kan mosa ordentligt med gaffel ska tydligen fungera.
Stavmixer/matberedare är bra att ha.
 



be safe grow old


Kommentarer
Postat av: Stefan Swee

Det är bara att hänga i Tommy!! jag tycker du är strong:-) Snart är cu på isen igen. Du har en jävligt bra blogg!! Cred

2011-01-23 @ 17:06:16
Postat av: Anders W

Skönt att höra att du är hemma igen och på benen. Hoppas att du kan äta lite mer och varierat snart. Kosten verkar ju ingen höjdare, det kanske går att mixa oxfile och pommes ;-)

Hade

Anders

2011-01-25 @ 17:41:49
URL: http://mormyska.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0