Då var man igång igen!

Har varit och fiskat litegrann idag, blev ett kort pass med endast ett spö med i bagaget, Det var dags för lite Bolognesefiske.
Plats blev akvariet i Torsång, när jag kom över bron vid lillälven stod det en äldre man och pimlade från bron??
neranför honom i en båt satt det an annan gubbe och pimplade, hmm tänkte jag, undrar vad de får. man ser ju bron klart och tydligt från min fiskeplats, så jag såg att de fick abborre.
men hur som helst tebaks till mitt fiske nu.

Kom fram för att se att det var väldigt igenväxt på alla platser, med mycket vass en bit ut, hittade en plats som var lite glesare än andra, ville inte sitta där egentligen, men eftersom jag numera bara har ett 3meters håvskaft fick det bli den platsen, där jag kunde trixa in fisken genom vassen och håva den.
Lodade djupet till ca 10m, fiskade precis utanför en kant, när flötet föredömligt drev inåt så bromsades det upp tack vare det, och det var väl där jag fick merparten av min fiskar, som bestod av ett tiotalet braxar några snörisar och endast en mört.
anledningen till att jag slutade tidigare än planerat var att det drev in en stor gren/kvist/pinne, kalla det vad ni vill :-)
men det var inte enda anledningen till att jag slutade, fick nån brax som jag fick över grenen med lite tur och skicklighet.
andra anledningen var att det kom in massos med gädda, en gädda passade på att nypa tag i en brax som jag hade först, och den gäddan var STOR, hade ingenting att sätta emot, hade clipsat upp och var rädd att linan skulle ryka, så jag lyfte upp spöt, nästan lite snett bakåt, så på det viset lyckades jag få loss linan från clipset när den ville iväg, fråga mig inte hur jag lyckades, men det gick iaf.
Efter det så dog platsen helt, så jag plockade helt enkelt ihop och åkte hem.
tackelmässigt var jag nöjd, likaså med själva fisket, körde med 15 gramsflöte.
Vet inte om det är bra att köra med clips vil Bolo, eller om man ska markera linan.

Vilket sätt tycker ni som läser detta fungerar bäst, med clips så ta det ju sin tid för allt att sätta sig om linan blir sträckt vid kastet, och om man markerar linan så kanske man missar märket och kastar för långt å måste veva in, tar sin tid det också, snabbt och smidigt vill jag att det ska gå.


be safe grow old 

Kommentarer
Postat av: freddan

När jag fiskar waggler/bolo så använder jag klipp men vevar in 5 varv efter att jag kastat till klippet. då har jag lite att spela på och kan enkelt sänka linan om jag vill. Sen räknar jag alltid vev varv så jag vet vart jag fiskar om jag måste ta bort klippet. Att måla linan kan vara bra men jag har inte hittat någon bra penna ännu så färgen brukar försvinna fort.

2009-09-16 @ 13:20:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0