Söderhamn då ?

Jaha, då var Söderhamn avklarad, min sista metetävling för året, tråkigt men sant, hade gärna åkt på Kardulltävlingen på Piren i Nyköping, men ekonomin satte stopp för det :-(

Från början,
Eftersom jag skulle fara ensam till söderhamn, så beslutade jag mig för att åka redan på fredag eftermiddag.
för att slippa kliva upp så tidigt på lördag morgon.
snirklade mig fram till slut till vandrarhemmet, sängen var stenhård, så när jag vaknade lördag morgon så var jag stel och öm i varje led som fanns.

träffade resten på parkeringen till samlingen kl 09,00. kollade ån litegrann, det man hört några dagar tidigare så var det mycket fisk högre upp i ån, så höga nummer var att föredra tyckte npg de flesta.
Vid lottningen så drog jag peg2, näst kant högst upp, yippiie tänkte jag, och f*n vilken lyckost tänkte nog många andra, kom till peggen och såg att längre spön än 7 meter var uteslutet, det var smalt.
Hade tagit ur toppen på mitt 7meters och satt in elastic i det, vilket visade sig vara på tok för spänd, fick en vild brax på ca 1,5 kg och elasticen rörde sig inte en cm, men strunt i det.
Det hela började med att vi högst upp ovanför sista bron, inte hörde mäsksignalen utan så att de börjat mäska när vi tittade neråt, men starten hörde vi iaf.
Spön jag valde att plocka fram var en 6 meters och en 7 meters, som blev lika långa eftersom toppen var borta på sjuan. femman hade jag kapat ner toppen på, så den passade i längd med 4,5 meters, 4 spön totalt och jag hade ån täckt :-)
lade i 4 apelsiner på 6-7 meters platsen och 2 mandarinstora på 4,5, började bra med 2-3 skimmers runt 2-4hg och 2 mörtar på samma vikt på långa platsen, men sen var det stopp, testade korta platsen, fick 2 mörtar direkt, sen stopp där med ??
Hade väldigt försiktiga napp, där fisken verkade bara ta betet i munnen sen stod de stilla, så det såg ut som om flötet draggade på botten, men få ville fastna, flera gånger fick man enbart upp nåt fjäll på kroken,  vilket jag tyder som att det fanns mycket fisk på plats men inte riktigt på tagen, harvade bra länge och fick någon enstaka ibland, sista halvtimmen så började det nappa lite bättre, och det började samtidigt visa sig fisk ovanför, som tydligen var på väg ner till oss, men det var för sent.
7100 gr skrapade jag ihop för en usel 7:e plats, kände att jag bommat nåt i fisket eftersom det fanns fisk men inte fick dom att nappa. får fundera över det ett tag.

Söndag, Då ville jag hamna högt upp igen då jag trodde att det skulle vara mer fisk där idag än igår.
Men blev lottade till peg 32, långt ner, Peter Eriksson fick 31.
Peter började med några snabba fiskar, även jag fick nån i början, men sen var det lika stopp. vad i hela friden gör jag för fel tänkte jag!!!
nåt som var helt fel hade jag kommit fram till att jag gjorde, men vad. Provade allt, överdjup, ovanför botten inget hjälpte, fick nån fisk då och då, som tur var hade jag plockat fram T-P, det fick jag fisk med, provade med jämna mellanrum med metspö, men inget som gjorde att jag fortsatte med det, ingen på min sektion hade väl nå överdrivet bra drag på fisket, så det fanns ju fortfarande chans, om nu fisken började nappa ordentligt.

Peter E sa när det var ca 1h 45min kvar att han fick fisken en bit ovanför botten, hade ju testat det innan tänkte jag,
men iaf så provade jag igen med det, och det visade sig att nu var fisken där, eller så var det jag som inte fiskat så högt ovanför botten tidigare, men avslutade resten av tävlingen  med metspö,
sista 10 min testade ja 4,5 meters platsen, och det var fisk där med,
mest skimmers tyckte jag men de låg på ca2-3hg.
fick ihop strax över 17 kg, och kom tror jag sjua igen. Peter fick ihop ca 21kg tror "jag kan ha fel"
vinnarvikten blev på den sektionen 23kg.
Sektionen nedanför vanns av Patrick Liss på otroliga 51,5kg, Grattis Patrik.

Nu blir det att fundera och grubbla över vad som jag gjorde fel och göra ändringar efter det till nästa år.


Nu blir det väl till att stuva undan metegrejerna och ta fram vinterprylarna, har ju funderingar igen på detta med mormyska, man får ju mäska :-)


be safe grow old

Kommentarer
Postat av: freddan

din mail box är full, därför jag inte kan skicka mail till dig, töm några så skickar jag igen.

2009-10-23 @ 19:59:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0